강혜정(2011). “서울대학교 교양수학: 수준별 교육프로그램”, 대학교육 174, 한국대학교육협의회, 91-95.
권회림, 문은경, 박인우(2015). “국내 블렌디드 러닝의 효과에 관한 메타분석”, 교육정보미디어연구 21(3), 한국교육정보미디어학회, 333-359.
김동률(2018). “대학교양수학의 플립러닝과 플립 PBL 효과성연구”, 한국융합학회논문지 9(6), 한국융합학회, 209-215.
김동심, 이명화(2019). “고등교육 교수자의 온라인교육 인식: A 대학을 중심으로”, 학습자중심교과교육연구 19(13), 학습자중심교과교육학회, 845-867.
김미영, 최완식(2006). “공과대학 수업에서 혼합학습 (Blended Learning) 설계 및 운영 사례 연구-C 대학교 강좌 운영을 중심으로”, 한국공학교육학회지 9(3), 한국공학교육학회 37-48.
김성옥(2016). “대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰”, 수학교육 논문집 30(1), 한국수학교육학회, 47-65.
김현정(2020). “학생 인식에 근거한 대학 글쓰기 수업에서의 플립 러닝 활용 방안”, 교양학연구 12, 다빈치미래교양연구소, 157-196.
박성익, 이상은, 송지은(2007). “블렌디드 러닝에서 효과적 온/오프라인 학습에 영향을 미치는 요인:대학 강좌를 중심으로”, 열린교육연구 5(1), 한국열린교육학회, 17-45.
박준식, 표용수(2013). “대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안”, 수학교육 논문집 27(1), 한국수학교육학회, 19-37.
배윤주, 이정민(2021). “국내 블렌디드 러닝의 효과에 대한 메타분석”, 학습자중심교과교육연구 21(6), 학습자중심교과교육학회, 307-325.
배재홍, 신호영(2020). “마이크로 러닝이 대학생의 학습만족도와 학습효과에 미치는 영향”, 한국융합학회논문지 11(7), 한국융합학회, 369-376.
백남진, 온정덕(2016). 역량 기반 교육과정의 이해와 설계, 교육아카데미.
백승수(2017). “4차 산업혁명 시대의 교양교육의 방향 모색”, 교양교육연구 11(2), 한국교양교육학회, 13-51.
서종진(2007). “대학 교양수학에서 학습 방법에 따른 수학 성취도의 효과”, 중등교육연구 55(2), 경북대학교 사범대학부속중등교육연구소, 207-230.
손승남(2020). “AI 시대 교양기초교육의 교수학적 재음미”, 교양교육연구 14(4), 한국교양교육학회, 11-23.
손승남, 김인영, 송하석, 이재성, 최예정(2021). “고등교육에서의 역량기반 교육과 핵심역량”, 교양교육연구 15(1), 한국교양교육학회, 11-30.
손지희(2020). “코로나19 이후 한국교육시스템”, 진보평론, 84, 진보평론, 74-93.
손혜숙, 진설아(2021). “포스트 코로나 시대, 대학 교육 탐색: 블렌디드 수업의 가능성 연구”, 문화와 융합 43(2), 한국문화융합학회, 15-34.
신종호, 손정은(2021). “대학 교육에서 인공지능 기반 적응형학습 구현을 위한 교수자 인식 및 요구분석”, 디지털융복합연구 9(10), 한국디지털정책학회, 39-48.
신종호, 최재원, 박수영, 손정은, 황은경, 안수현, 김상일(2021). “대학 수업에서의 AI기반 적응형 학습 시스템 활용에 관한 탐색적 연구”, 교육정보미디어연구 27(4), 한국교육정보미디어학회, 1545-1570.
심상길, 고애영(2019). “고등교육 환경 변화에 따른 대학 교양수학 개선 방안”, 교양교육연구 13(4), 한국교양교육학회, 143-160 .
엄성원(2019). “플립 러닝을 활용한 대학 국어 글쓰기 교육의 표준화 방안: 동료 첨삭의 방식을 중심으로”, 리터러시연구 10(1), 한국리터러시학회, 61-83.
윤옥한(2020). “코로나 19 이후 교양 교육 방향 탐색”, 교양교육연구 14(4), 한국교양교육학회, 25-34.
이보경(2021). “코로나 19로 인한 비대면 교양영어 수업의 학습자 반응에 관한 연구”, 교양교육연구 14(4), 한국교양교육학회, 97-112.
이정례(2015). “공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구”, 수학교육 논문집 29(3), 한국수학교육학회, 513-532.
이재현(2019). “의사소통 교과목에서의 플립 러닝 교수⋅학습 방법의 도입과 적용에 대하여-ㄷ여대<글쓰기와 프레젠테이션> 수업에서의 시범적 시행 결과를 중심으로”, 리터러시연구 10(6), 한국리터러시학회, 113-143.
이한샘, 서은희(2021). “대학의 원격화상수업과 대면수업의 만족도 비교 연구”, 한국콘텐츠학회논문지 21(7), 한국콘텐츠학회, 440-447.
정종원, 송봉란(2014). “블렌디드 창업교육 프로그램의 교수학습환경에 대한 사례연구”, 교육방법연구 26(4), 한국교윢방법학회, 871-898.
정효정(2019). “기업교육을 위한 마이크로러닝 콘텐츠 설계 및 구현”, 한국디지털콘텐츠학회 논문지 20(9), 한국디지털콘텐츠학회, 1771-1780.
황은경, 신종호(2021). “대학 기초 과학 수업에서의 인공지능기반 적응형 학습 시스템의 도입과 적용에 관한 탐색적 고찰-일반화학 수업 사례를 중심으로”, 교양교육연구 15(6), 한국교양교육학회, 71-86.
홍성연(2020). “코로나19로 인한 비대면 원격교육 환경에서 대학교양교과목의 수업성찰”, 교양교육연구 14(6), 한국교양교육학회, 283-298.
홍효정(2017). “블렌디드 러닝기반 기초수학 수업에서 자기효능감, 자기조절학습이 학습지속의향에 미치는 영향”, 공학교육연구 20(6), 한국공학교육학회, 3-11.
홍효정(2016). “블렌디드 러닝(Blended Learning)을 위한 대학교수자의 교수역량 도출 및 진단도구 개발”. 숙명여자대학교 박사학위논문.
Berrett, D(2012). “How 'Flipping'the classroom can improve the traditional lecture”, The Chronicle of Higher Education 58(25), 16-18.
Bonk, C. J, Graham, C. R(2006). handbook of blended learning, San Francisco: Pfeiffer.
Brown, M, McCormack, M, Reeves, J, Brooks, C, Grajek, S(2020). Educause Horizon Report. Teaching and Learning Edition, Louisville, CO: EDUCAUSE.
Dabbagh, N, Kitsantas, A(2012). “Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning:A natural formula for connecting formal and informal learning”,
The Internet and higher education 15(1), 3-8.
Dziuban, C, Graham, C.R, Moskal, P.D, Norberg, A, Sicilia, N(2018 “Blended learning:The new normal and emerging technologies”,
International Journal of Educational Technology in Higher Education 15(3), 1-16. https://doi. org/10.1186/s41239-017-0087-5.
Dziuban, C, Moskal, P(2001, October). “Emerging research issues in distributed learning”, Conference presentation. 7th Sloan-C International Conference on Asynchronous Learning Networks, Orlando, FL, United States.
Garrison, D.R, Kanuka, H(2004 “Blended learning:Uncovering its transformative potential in higher education”,
The Internet and Higher Education 7(2), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001.
Gavassa, S, Benabentos, R, Kravec, M, Collins, T, Eddy, S(2019 “Closing the achievement gap in a large introductory course by balancing reduced in-person contact with increased course structure”,
CBE-Life Sciences Education 18(1), 1-10. doi:10.1187/cbe.18-08-0153.
Gershenfeld, S, Ward Hood, D, Zhan, M(2016). “The role of first-semester GPA in predicting graduation rates of underrepresented students”,
Journal of College Student Retention:Research, Theory &Practice 17(4), 469-488.
Graham, C, Woodfield, W, Harrison, J. B.(2013 “A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education”,
Internet and Higher Education 18:4-14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003.
Hamilton, J, Tee, S(2013). “Blended teaching and learning:a two-way systems approach”,
Higher Education Research &Development 32(5), 748-764.
Harvard University. (2007). Report of the Task Force on General Education Cambridge, MA: Harvard University.
Hodges, C. B, Moore, S, Lockee, B. B, Trust, T, Bond, M. A. (2020
“The difference between emergency remote teaching and online learning”, Educause Review, https:
//er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Joosten, T, Weber, N, Baker, M, Schletzbaum, A, McGuire, A. (2021
“Planning for a blended future:A research-driven guide for educators”, [Report] Every Learner Everywhere Network, Retrieved from:
https:// www.everylearnereverywhere.org/resources/
Leong, K, Sung, A, Au, D, Blanchard, C(2021 “A review of the trend of microlearning”,
Journal of Work-Applied Management 13(1), 88-102. https://doi.org/10.1108/JWAM-10-2020-0044.
Luckin, R, Holmes, W, Griffiths, M, Forcier, L. B(2016). Intelligence Unleashed:An argument for AI in Education, London: Pearson Education.
Mavroudi, A, Giannakos, M, Krogstie, J(2018). “Supporting adaptive learning pathways through the use of learning analytics:developments, challenges and future opportunities”,
Interactive Learning Environments 26(2), 206-220.
OECD. (2018). The future of education and skills:Education 2030. Position paper, Paris, France: OECD Publishing.
OECD. (2019). Concept note:OECD Learning Compass 2030.
Ravenscroft, B, Luhanga, U(2018). “Enhancing student engagement through an institutional blended learning initiative:A case study”,
Teaching &Learning Inquiry 6(2), 97-114.
Porter, W. W, Graham, C. R, Spring, K. A, Welch, K. R(2014 “Blended learning in higher education:Institutional adoption and implementation”,
Computers &Education 75:85-195. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.02.011.
Picciano, A. G(2006 “Blended learning:Implications for growth and access”,
Journal of Asynchronous Learning Networks 10(3), 95-102. http://dx.doi.org/10.24059/olj.v10i3.1758.
Piper, T(2010). “What policy changes do experts recommend K-12 instructional leaders enact to support the implementation of online instruction and learning?”University of La Verne doctoral dissertation (UMI No. 3430711).
Pugliese, L(2016. 10. 17). “Adaptive Learning Systems:Surviving the Storm,”, EDUCAUSE Review.
Santosa, R. G, Chrismanto, A. R(2017). “Logistic Regression Model for Predicting First Semester Students Gpa Category Based on High School Academic Achievement”, Journal of Arts, Science &Commerce 8(2), 58-66.
Schneider, K(2010). “Ontario colleges in the digital age:Understanding the student experience, perceptions and attitudes of online learning at one Ontario college”, University of Toronto doctoral dissertation.
Sharma, P, Barrett, B(2008). Blended learning:Using technology in and beyond the language classroom, Macmillan.
Sharpe, R, Benfield, G, Roberts, G, Francis, R.(2006). “The undergraduate experience of blended e-learning:a review of UK literature and practice”, The Higher Education Academy 4(2), 24-250.
Shea, P(2007). “Bridges and barriers to teaching online college courses:A study of experienced online faculty in thirty-six colleges”,
Journal of Asynchronous Learning Networks 11(2), 73-128.
Singell, L. D, Waddell, G. R.(2010 “Modeling retention at a large public university:Can at-risk students be identified early enough to treat?”,
Research in Higher Education 51(6), 546-572. http://dx.doi.org/10.1007/s11162-010-9170-7.
Tesene, M. (2018 “Adaptable Selectivity:A Case Study in Evaluating and Selecting Adaptive Learning Courseware at Georgia State University”,
Current Issues in Emerging eLearning, 5(1), 6.https:
//scholarworks.umb.edu/ciee/vol5/iss1/6
Thorne, K(2003). Blended Learning:How to integrate online &traditional learning London: Kogan Page.
Vignare, K, Lammers, E. C, Greenwood, J, Buchan, T, Tesene, M, DeGruyter, J, Carter, D, Luke, R, O'Sullivan, P, Berg, K, Johnson, D, Kruse, S(2018). A guide for implementing adaptive courseware:From planning through scaling, Public and Landgrant Universities and Every Learner Everywhere.