Bae, Y., & Lee, J. (2021). Effects of blended learning in Korea:A meta-analysis.
The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(6), 307-325.
[배윤주, 이정민. (2021). 국내 블렌디드 러닝의 효과에 대한 메타분석. 학습자중심교과교육연구, 21(6), 307-325.].
Baek, J. (2020). Exploring the relationships between inquiry problems and scientific reasoning in the program emphasized construction of problem:Focus on inquiry about osmosis. Journal of the Korean Association for Science Education, 40(1), 7712687.
[백종호. (2020). 문제의 구성을 강조한 프로그램에서 나타난 탐구 문제와 과학적 추론의 관련성 탐색: 삼투 현상 탐구 활동을 중심으로. 한국과학교육학회지, 40(1), 77-87.].
Bang, D. (2022). A proposal of evaluation criteria and framework based on the characteristics and goals of argumentative scientific writing.
Korean Journal of General Education, 16(5), 217-230.
[방담이. (2022). 논증적 과학글쓰기의 특성과 목표에 따른 평가준거와 평가틀 제안. 교양교육연구, 16(5), 217-230.].
Byun, T. (2021). Systematization of competencies and skills in 2015 revised science curriculum.
Journal of Learner- Centered Curriculum and Instruction, 21(7), 545-564.
[변태진. (2021). 과학과 역량 및 기능 체계화 방안에 대한 연구. 학습자중심교과교육연구, 21(7), 545-564.].
Choi, B. K. (2023). Development and application of educational programs to improve scientific reasoning skills. [Master's thesis, Kangwon National University].
[최보경. (2023). 과학적 추론 능력 향상을 위한 교육 프로그램의 개발 및 적용 [석사학위논문, 강원대학교 대학원].].
Choi, B. S., & Yoo, S. M. (2013). Investigation of H model blended e-learning technique in enhanced effectiveness of class learning. The Journal of Korean Association of Computer Education, 16(3), 49-60.
[최병수, 유상미. (2013). 대학 강의실 수업의 효과성 향상을 위한 H형 블렌디드 이러닝 적용 효과 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 16(3), 49-60.].
Deboer, G. E. (2006). Historical perspective on inquiry teaching in schools, Edited by Flick L, Lederman N, Scientific inquiry and the nature of science:Implications for teaching, learning, and teacher education, 17-35. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
Díaz, C., Dorner, B., Hussmann, H., & Strijbos, J. W. (2023). Conceptual review on scientific reasoning and scientific thinking.
Current Psychology, 42(6), 4313-4325.
Ha, M. (2022). A study on the scientific reasoning ability of students enrolled in the gifted education center. Brain, Digital, &Learning, 12(2), 243-251.
[하민수. (2022). 과학 영재원 재학생의 과학적 추론 능력에 대한 연구. Brain, Digital, & Learning, 12(2), 243-251.].
Ha, M., Park, H., Kim, Y. J., Kang, N. H., Oh, P. S., Kim, M. J., Min, J. S., Lee, Y., Han, H. J., Kim, M., Ko, S. W., & Son, M. H. (2018). Developing and applying the questionnaire to measure science core competencies based on the 2015 revised national science curriculum. Journal of the Korean Association for Science Education, 38(4), 495-504.
[하민수, 박현주, 김용진, 강남화, 오필석, 김미점, 민재식, 이윤형, 한효정, 김무경, 고성우, 손미현. (2018). 2015 개정 과학과 교육과정에 기초한 과학과 핵심역량 조사 문항의 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 38(4), 495-504.].
Hong, H. (2017). The effect of self efficacy and self-regulated learning on learning persistence in blended learning based basic mathematics class.
Journal of Engineering Education Research, 20(6), 3-11.
[홍효정. (2017). 블렌디드 러닝기반 기초수학 수업에서 자기 효능감, 자기조절학습이 학습지속의향에 미치는 영향. 공학교육연구, 20(6), 3-11.].
Hwang, E., & Shin, J. (2022). Case study on class to strengthen interaction in a non-face-to-face basic science course in university.
Korean Journal of General Education, 16(6), 207-225.
[황은경, 신종호. (2022). 대학 비대면 기초과학 수업에서의 고강도 상호작용 중심 수업 사례-일반화학 수업 중심으로. 교양교육연구, 16(6), 207-225.].
Hwang, E., Shin, J., Choi, J., Choi, R., & Han, J. (2022). Study on basic chemistry class using flipped learning in non-face-to-face environments:Focusing on differentiated collaborative learning.
Korean Journal of General Education, 16(3), 191-208.
[황은경, 신종호, 최재원, 최락현, 한진솔. (2022). 비대면 교육환경에서의 수준별 협력 학습을 활용한 플립드 러닝 적용사례-일반화학 수업 중심으로. 교양교육연구, 16(3), 191-208.] .
Jang, M. (2012). A case study on engineering education of architectural engineering CAD using blended learning.
Journal of the Korea Institute of Building Construction, 12(4), 426-432.
[장명훈. (2012). Blended Learning을 활용한 건축공학CAD 수업 사례연구. 한국건축시공학회지, 12(4), 426-432.].
Kim, K. H. (2017). Team-based blended-learning's effect on critical thinking disposition, problem-solving, and team- efficacy of female nursing students. The Korean Journal of Women's Health, 18(1), 53-69.
[김건희. (2017). 팀 기반 블렌디드 러닝이 여자 간호대학생의 비판적 사고 성향, 문제해결 적극성, 팀 효능감에 미치는 영항. 여성건강, 18(1), 53-69.].
Kim, H., & Kim, S. (2021). Analysis on actual condition of chemistry teachers'scientific competency assessment based on inquiry report. Journal of the Korean Chemical Society, 65(3), 209-218.
[김현정, 김성기. (2021). 탐구보고서에 기반한 화학교사의 과학 역량 평가 실태 분석. 대한화학회지, 65(3), 209-218.].
Kim, S. O. (2016). Comparison of the effects on teaching calculus for engineering students.
Communications of Mathematical Education, 30(1), 47-65.
[김성옥, (2016). 대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰. 수학교육 논문집, 30(1), 47-65.]
.
Koh, E. J., & Jeong, D. H. (2019). Trends of core competency- related research on science education in Korea. School Science Journal, 13(4), 359-376.
[고은정, 정대홍. (2019). 핵심역량 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석. 현장과학교육, 13(4), 359-376.].
Kuhn, D., Iordanou, K., Pease, M., & Wirkala, C. (2008). Beyond control of variables:What needs to develop to achieve skilled scientific thinking?.
Cognitive Development, 23(4), 435-451.
https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2008.09.006.
Kwak, Y., & Hong, S. Y. (2022). Teacher perception of science competency and science PCK for competency-based science education in the future society. Journal of the Korean Association for Science Education, 42(2), 265-275.
[곽영순, 홍석영. (2022). 미래사회 과학 역량에 대한 교사 인식과 역량기반 과학교육을 위한 교사 전문성 탐색. 한국과학교육학회지, 42(2), 265-275..
Kwon, H., Moon, E., & Park, I. (2015). A meta-analysis on effects of blended learning in Korea.
The Journal of Educational Information and Media, 21(3), 333-359.
[권회림, 문은경, 박인우. (2015). 국내 블렌디드 러닝의 효과에 관한 메타분석. 교육정보미디어연구, 21(3), 333-359.].
Kwon, S., Yoo, S., & Kang, K. (2005). A case study on effective development and implementation of blended learning in corporations. Journal of Vocational Education &Training, 8(1), 89-126.
[권성연, 유선주, 강경종. (2005). 기업의 효과적인 Blended Learning 개발⋅운영 전략 탐색을 위한 사례 연구. 직업능력개발연구, 8(1), 89-126.].
Lee, B. (2023). Trends in the integration of generic skills to college chemistry curriculum and their implications.
Korean Journal of General Education, 17(1), 155-168.
[이보경. (2023). 대학 화학 교육과정에서 역량 교육 통합 추세와 그 함의. 교양교육연구, 17(1), 155-168.].
Lee, G. G., Park, J., Lee, S. K., Hong, H. G., Shim, S. S., & Shin, M. K. (2019). Exploring multi-faceted understandings and issues regarding science subject matter competency:Considering the relationship with general core competency. Journal of Science Education, 43(1), 94-118.
[이경건, 박정우, 이선경, 홍훈기, 심한수, 신명경. (2020). 과학교과 역량의 다면적 이해와 쟁점의 탐색: 일반 핵심역량과의 관계를 고려하여. 과학교육연구지, 43(1), 94-118.].
Lee, H. S. (2019). A study on the effectiveness the blended e-learning on teaching and learning of the engineering mathematics.
Journal of the Korean School Mathematics, 22(4), 395-413.
[이헌수. (2019). 블렌디드 이러닝이 공학수학 교수⋅학습에 미치는 효과. 한국학교수학회논문집, 22(4), 395-413.].
Lee, J., & Jeong, E. (2013). Development of an evaluation tool for assessing scientific thinking ability using science writing.
Teacher Education Research, 52(3), 575-588.
[이정은, 정은영. (2013). 과학 글쓰기를 활용한 과학적 사고력 평가 도구의 개발. 교사교육연구, 52(3), 575-588.].
Lim, H. J., Chang, J., & Song, J. (2018). The roles of science classroom activities and students'learning motivation in achieving scientific competencies:A test of path model. Journal of the Korean Association for Science Education, 38(3), 407-417.
[임효진, 장진아, 송진웅. (2018). 고등학생들의 과학적 역량에 있어서 과학수업 활동과 학습동기의 역할-경로모형의 검증. 한국과학교육학회지, 38(3), 407-417.].
Ministry of Education. (2015). Science curriculum. Notification No. 2015-74 (issue 9).
[교육부. (2015). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 (별책 9).].
National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards:A guide for teaching and learning, Washington DC: National Academy Press.
OECD. (2017). PISA 2015 assessment and analytical framework:Science, reading, mathematic, financial literacy and collaborative problem solving, Paris: OECD Publishing.
Park, H. K. (2023). A case study on educational effect and operation of blended learning for engineering education. Journal of Practical Engineering Education, 15(1), 39-44.
[박형근. (2023). 공학교육을 위한 블렌디드 러닝의 운영사례 및 교육효과 연구. 실천공학교육논문지, 15(1), 39-44.].
Park, J., Yoon, H. G., & Kwon, S. (2019). Suggesting a model of science competency and applying it to science curriculum. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(2), 207-220.
[박종원, 윤혜경, 권성기. (2019). 과학 역량 모델의 제안과 과학 교육과정에의 적용. 한국과학교육학회지, 39(2), 207-220.] .
Shim, H. P., Baek, J., Yu, E. J., Lee, D., Lee, J., & Byun, T. (2021). Perception and experience survey on the scientific competencies of scientists and students (Issue Paper, ORM 2021-40-11). Korea Institute for Curriculum and Evaluation.
[심현표, 백종호, 유은정, 이동원, 이재원, 변태진. (2021). 과학자와 학생의 과학 관련 역량에 대한 인식 및 과학 관련경험 조사 (이슈페이퍼, ORM 2021-40-11). 한국교육과정평가원.].
Shin, Y., & Woo, A. (2011). The effects of a blended learning inquiry laboratory course. The Journal of Yeolin Education, 19(2), 121-140.
[신예진, 우애자. (2011). 블렌디드 러닝 탐구 실험 수업의 효과. 열린교육연구, 19(2), 121-140.].
Song, J. W., Kang, S. J., Kwak, Y. S., Kim, D. G., Kim, S. H., Na, J. Y., Do, J. H., Min, B. G., Park, S. C., Bae, S. M., Son, Y. A., Son, J. W., Oh, P. S., Lee, J. G., Lee, H. J., Lim, H., Jung, D. H., Jung, Y. J., & Kim, J. H.. (2019 Standards for future generation science education,
Korea Foundation for the Advancement of Science &Creativity,
http://www.yeskses.org/45
[송진웅, 강석진, 곽영순, 김동건, 김수환, 나지연, 도종훈, 민병곤, 박성춘, 배성문, 손연아, 손정우, 오필석, 이준기, 이현정, 임혁, 정대홍, 정용재, 정종훈, 김진희. (2019). 미래세대 과학교육표준. 한국과학창의재단
http://www.yeskses.org/45
Zimmerman, C., & Klahr, D. (2018). Development of scientific thinking.
Stevens'Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, 4:1-25.