Baker, R. W., & Siryk, B. (1989). Student adaptation to college questionnaire (SACQ): Manual. Western Psychological Services.
Choi, H. S., & Park, J. H. (2024). A study on the organization and operation of university curriculum following the introduction of the autonomous major selection system. Learner-Centered Curriculum Education Research, 24(14), 815-834.
[최화숙, 박지회. (2024). 전공자율선택제 도입에 따른 대학 교육과정 편성 및 운영 방안 연구. 학습자중심교과교육연구 24(14), 815-834.].
Galler, J. (2023). Enhancing student engagement through structured exploration programs: An evidence-based approach.
Journal of College Student Development, 64(3), 215-231.
https://doi.org/10.1353/csd.2023.0023.
Jeon, J. H. (2023). Exploratory study on the general education system and major-free selection system of national and public universities in Korea. Korean Journal of Culture and Convergence, 45(8), 153-173.
[전종희. (2023). 국내 국⋅공립대학교의 교양교육 체계 및 전공 자유선택 제도 탐색 연구. 한국문화융합학회지 45(8), 153-173.].
Jeon, J. H. (2024). Study on the main contents and improvement measures of the undeclared major system. Cultural Exchange and Multicultural Education, 13(3), 511-543.
[전종희. (2024). 자율전공선택제('무전공'제도)의 주요 내용과 방안 연구. 문화교류와 다문화교육, 13(3),511-543.].
Jeong, Y. J. (2025). Major self-selection system and sustainable general education.
Korean Journal of General Education, 19(1), 269-281.
https://doi.org/10.46392/kjge.2025.19.1.269[정연재. (2025). 전공자율선택제와 지속가능한 교양교육.
교양교육연구 19(1), 269-281.].
Jeong, Y. J., Joo, S. Y., & Lee, S. Y. (2023). A study on the current operation status and characteristics of liberal studies programs.
Journal of Culture and Convergence, 45(12), 1227-1241.
https://doi.org/10.33645/cnc.2023.12.45.12.1227[정연재, 주소영, 이승엽. (2023). 자유전공학부 운영 현황 및 학생 특성 분석에 관한 연구.
문화와 융합, 45(12),1227-1241.].
Kim, S. H. (2022). A study on the effect of peer-coaching on academic engagement and college life satisfaction. [Doctoral dissertation, Soongsil University],
[김성희. (2022). 또래코칭이 학업열의 및 대학생활만족에 미치는 영향에 관한 연구, [박사학위논문, 숭실대학교].].
Kim, Y. M., & Choi, B. O. (2024). A grounded theory study on the major selection process of freshmen during COVID-19. Korean Journal of Youth Studies, 31(10), 285-314.
[김영미, 최바올. (2024). 코로나19 시기 자유전공학부 신입생들의 전공선택 과정에 대한 근거이론 연구. 한국청소년학회지 31(10), 285-314.].
Kwon, J. H., & Kim, H. S. (2024). A qualitative case study on university life experiences of students admitted through the undeclared major system. Journal of Educational Culture, 30(4), 303-324.
[권정현, 김해숙. (2024). 무전공 입학 대학생들의 자율전공학부 대학생활에 대한 질적사례연구. 교육문화연구 30(4), 303-324.].
Min, Y. K. (2022). Comparative analysis of undeclared major systems between universities in the USA and Korea. Comparative Education Research, 32(1), 29-57.
[민윤경. (2022). 미국과 한국 대학의 전공 자유선택 제도 비교 분석. 비교교육연구 32(1), 29-57.].
Nam, J. S. (2024). Analysis of the main contents and measures of the undeclared major system. Cultural Exchange and Multicultural Education, 13(3), 511-543.
[남진숙. (2024). 자율전공선택제('무전공'제도)의 주요 내용과 방안 연구. 문화교류와 다문화교육, 13(3),511-543.].
Nam, S. E., & Yoo, K. W. (2021). Development of a peer coaching model for college student adaptation: CAMPUS coaching model. Journal of the Korean Association for Educational Methodology Studies, 33(4), 235-259.
[남상은, 유기웅. (2021). 대학생활적응을 위한 대학생 또래코칭모델 개발: CAMPUS 코칭모델. 교육방법연구 33(4), 235-259.].
Ryu, K. (2022). Systematic grounded theory: A writing guide. Parkyoung Story,
[유기웅. (2022). 근거이론 방법의 체계적 접근: 논문작성 가이드. 박영스토리.].
Shim, G. E., Kim, S. Y., & Park, M. G.. (2019 Analysis of the effectiveness of freshman adaptation support programs: Focusing on freshman seminars at K University,
Korean Journal of General Education, 13(6), 57-75.
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002541169[심고은, 김선영, 박민규. (2019). 신입생 적응 지원 프로그램 효과성 분석: K대학교 신입생 세미나를 중심으로.
교양교육연구 13(6), 57-75.
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002541169]
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd ed. Sage Publications.