Choi, H. (2023). The age of hyper-uncertainty and the direction of convergence general education: Focused on the paradigm shift of science and technology.
The Journal of General Education, 22:129-153.
[최현철. (2023). 초불확실성 시대와 융합교양교육의 방향 : 과학기술 패러다임의 변화를 중심으로.
교양학연구, 22, 129-153.].
Chong, H. (2012). A suggestion on how to teach an oral communication course as a core general course: A case study of Sungkyunkwan University's public speaking and debate course. Korean Journal of General Education, 6(1), 33-70.
[정현숙. (2012). 교양기초교육으로서의 의사소통 교육에 대한 제언: 성균관 대학교의 스피치와 토론 과목 사례. 교양교육연구 6(1), 33-70.].
Deresiewicz, W. (2015). Excellent sheep: The miseducation of the American elite and the way to a meaningful life. Kim SDarun. (Original work published 2015),
[윌리엄 데레저위츠. (2015). 공부의 배신 (김선희, 역). 다른. (원서출판 2015)].
Gang, Y. (2020). Finding educational effects and developmental directions of the micro degree: focusing on 'communication master course'at Mokwon University. EOMUNYEONGU, 103:33-65.
[강연임. (2020). 마이크로디그리의 교육적 효과와 발전 방향 모색: 목원대학교 국어교육 MD '커뮤니케이션 마스터 코스'를 중심으로. 어문연구, 103, 33-65.].
Gang, Y. (2022). A liberal arts micro degree and efficacy of dual degree system.
The Journal of General Education, 18:7-35.
[강연임. (2022). 교양 마이크로디그리와 복수 학위제도의 효용성.
교양학연구, (18), 7-35.].
Hong, S. (2022). The 4th industrial revolution and the significance of liberal education, and the need to reform its curriculum.
Korean Journal of General Education, 16(2), 65-79.
[홍석민. (2022). 4차 산업혁명과 교양교육의 중요성, 그리고 교양교육과정의 개혁 필요성.
교양교육연구, 16(2), 65-79.].
Hu, S. (2020). Analysis of the differences in recognition of talented human resources between enterprises and job seekers. Journal of the Korea Convergence Society, 11(7), 251-257.
[허성호. (2020). 구인기업과 구직자 간에 인식하는 인재상의 차이 분석. 한국융합학회논문지 11(7), 251-257.].
Jang, Y., & Kim, J. (2018). Exploring the utilization of nano degree in higher education. Journal of the Society of E-learning, 3(1), 31-42.
[장윤재, 김자미. (2018). 고등교육 관점에서 나노디그리 활용 방안 탐색. 이러닝학회 논문지, 3(1),31-42.].
Jung, C., & Yoo, J. (2016). Change in general education - Based on the Harvard reports on general education.
Korean Journal of Comparative Education, 26(3), 189-210.
[정철민, 유재봉. (2016). 대학 교양교육의 변화 - 하버드 교양교육 보고서를 중심으로.
비교교육연구 26(3), 189-210.].
Jung, H., & Do, H. (2024). Analysis of learner demand for microdegrees: A comparison between non-engineering and engineering students. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 32(3), 41-61.
[정효정, 도현미. (2024). 마이크로디그리에 대한 학습자 수용 분석: 비이공계와 이공계 학생간 비교를 중심으로. 열린교육연구 32(3), 41-61.].
Kang, Y. (2023). Development direction of micro degree and general education.
The Journal of Humanities and Social Science, 14(3), 2443-2452.
[강영돈. (2023). 마이크로디그리의 도입과 교양교육의 발전 방향 모색.
인문사회 21, 14(3),2443-2452].
Kim, J., & Won, M. (2018). A study on the improvement of liberal arts education in the era of the fourth industrial revolution: Focusing on a survey of the industrial demand on college education. Journal of the Humanities, 68:147-176.
[김종규, 원만희. (2018). 4차 산업혁명시대의 대학 교양교육의 개선 방향 연구-대학 교육에 대한 산업계 수요 설문조사를 중심으로. 인문과학, (68), 147-176.].
Kim, Y., & Yoon, J. (2021). Development and validation of core competency assessment tools for engineering student. Journal of Engineering Education Research, 24(4), 3-20.
[김윤영, 윤지영. (2021). 공학계열 학생 핵심역량 진단도구 개발 및 타당화 연구. 공학교육연구 24(4), 3-20.].
Krippendorff, K. (2003). Content analysis: An introduction to its methodology, 2nd ed. Sage Publications, Inc,
[크리핀도르프 클라우스. (2003). 내용분석: 방법론 입문 (2판). 세이지출판사.].
Kwon, O., Lee, H., Lee, S., Lim, D., Lee, J., Kang, Y., & Cho, S. (2020). A study on the design of micro degrees related to untact-oriented digital new technologies (2020 Research Report). Korea University of Technology and Education,
[권오영, 이호, 이승호, 임다미, 이진숙, 강윤정, 조서연. (2020). 언택트 중심의 디지털 신기술 관련 마이크로디그리 구성 방안 연구 (2020년도 연구보고서). 한국기술교육대학교 고용직업능력개발센터.].
Lee, C., Song, B., & Jeon, J. (2014). Study on liberal arts education: Implications to general education in Korea. Korean Journal of Comparative Education, 24(6), 93-116.
[이창수, 송백훈, 전종규. (2014). 자유교육의 개념에 대한 고찰 - 한국 대학의 교양교육에 주는 시사점. 비교교육연구 24(6), 93-116.].
Lee, J. (2017). The analysis of difference in perceptions and education needs between university students and employees as a result of recruitment system change: Focusing on career management activities, right people, NCS job basic ability. [Master's thesis, Graduate School of Education, Baekseok University],
[이종찬. (2017). 채용제도변화에 따른 대학생과 기업종사자의 인식차이 및 교육요구도 분석: 경력관리활동, 인재상, NCS 직업기초능력을 중심으로. [석사학위논문, 백석대학교 교육대학원].].
Lee, K., Kwak, Y., Lee, S., & Choi, J. (2012). A proposal for a national curriculum to cultivate key competencies for future society (RRC 2012-4). Korea Institute for Curriculum and Evaluation.
[이근호, 곽연순, 이승미, 최정순. (2012). 미래 사회 대비 핵심역량 함양을 위한 국가 교육과정 구상 (RRC 2012-4). 한국교육과정평가원.].
Paek, S. (2017). Search for direction of liberal arts education in the era of the fourth industrial revolution. Korean Journal of General Education, 11(2), 13-51.
[백승수. (2017). 4차 산업혁명 시대의 교양교육의 방향 모색. 교양교육연구 11(2), 13-51.].
Paek, S. (2019). The fourth university revolution and the future of liberal arts education. Korean Journal of General Education, 13(3), 11-29.
[백승수. (2019). 제4차 대학 혁명과 교양교육의 미래. 교양교육연구, 13(3), 11-29].
Paek, S. (2020). A study on the problem and improvement of core competency-based liberal arts education.
Korean Journal of General Education, 14(3), 11-23.
[백승수. (2020). 핵심역량기반 교양교육의 당면 과제와 개선 방향.
교양교육연구 14(3), 11-23.].
Park, S., & Ahn, J. (2021). Analysis of domestic application cases of micro-degree as competency-based education.
Journal of Lifelong Learning Society, 17(1), 173-197.
[박수미, 안정민. (2021). 역량기반교육으로서 마이크로디그리의 국내 적용 사례 분석.
평생학습사회, 17(1), 173-197].
Seo, J. (2025). Reflecting on liberal education through the eyes of Hannah Arendt.
Korean Journal of General Education, 19(2), 5-15.
[서정혁. (2025). 한나 아렌트의 시선으로 교양교육 성찰하기.
교양교육연구 19(2), 5-15.].
Sinn, D., Hwang, J., & Song, O. (2019). Analysis of the differences in the core competencies diagnosis(K-CESA) result in engineering students: Focused on major field, accredited status, gender, admission types. Journal of Engineering Education Research, 22(4), 50-60.
[신동주, 황지원, 송오성. (2019). 공학계열 대학생의 핵심역량 진단(K-CESA) 결과에 따른 차이분석: 계열, 인증여부, 성별, 입학전형을 중심으로. 공학교육연구 22(4), 50-60.].
Son, D. (2006). The meaning of liberal education of humanities and its mission. Journal of the Humanities, 37:203-231.
[손동현. (2006). 인문교양교육의 의미와 과제. 인문과학, 37, 203-231.].
Son, D. (2009). New status of general education and projects for its enrichmen. Korean Journal of General Education, 3(2), 5-22.
[손동현. (2009). 교양교육의 새로운 위상과 그 강화방책. 교양교육연구 3(2), 5-22.].
Yoon, J., & Kim, H. (2021). A research study on the learners'perception of micro degree.
Journal of Next-generation Convergence Technology Association, 5(2), 301-308.
[윤지원, 김혜윤. (2021). 마이크로디그리에 대한 학습자 인식 조사 연구.
차세대융합기술학회논문지 5(2), 301-308.].