Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives, New York: David McKay Company. Inc.
Bun, J. (2019). Development of a Korean language discussion class model using the Havruta learning method:Focusing on the Korean culture teaching and learning plan. Master's thesis, Dongguk University,
[반지. (2019) 하브루타 학습법 기법을 활용한 한국어 토론 수업 모형 개발 :한국 문화교수학습지도안을 중심으로 [동국대학교 대학원 석사학위논문].].
Cho, H. (2005). A study on the academic identity of Korean language education methodology. Journal of the International Network for Korean Language and Culture, 2(1), 265-281.
[조항록. (2005). 한국어 교육학의 학문적 정체성 연구 방법론 소고. 한국문화학, 2(1), 265-281.].
Cho, Y. (2023). A study on teaching plan of Korean reading classes based on Havruta.
Culture and Convergence, 45(12), 55-64.
[조윤경. (2023). 하브루타(Havruta)를 적용한 한국어 읽기 수업 교수방안 연구. 문화와 융합, 45(12), 55-64.].
Ha, D. (2022). A study on a debate class of Korean language multicultural elementary learning for school students-Focusing on application of Havruta. Master's thesis, Busan University of Foreign Studies,
[하다솜. (2022). 다문화 초등학생을 위한 한국어 토론 교육 방안 연구 :하브루타 학습법 기법 적용을 중심으로 [부산외국어대학교 대학원 석사학위논문].].
Holzer, E., & Kent, O. (2019). A philosophy of havruta:Understanding and teaching the art of text study in pairs. Kim J. SAcademic Studies Press. (Original work published 2013),
[Holzer, E., &Kent, O. (2019). 하브루타란 무엇인가. (김진섭, 역, D6 코리아 교육연구원). (원서출판 2013)].
Jang, B. (2018). A meta-analysis for the effects of Havruta learning in Korea.
The Journal of Curriculum Studies, 36(2), 1-24.
[장봉석. (2018). 국내 하브루타 학습법 학습의 효과에 대한 메타분석. 교과과정연구, 36(2), 1-24.].
Jang, H. (2024). A study on teaching-learning method of argumentative writing in Korean using flipped learning. Master's thesis, Korea University,
[장희연. (2024) 플립드러닝을 활용한 한국어 주장하는 글쓰기 교수⋅학습방안 연구 [고려대학교 대학원 석사학위논문].].
Jeong, H. (2017). A study on reading lesson plans in Korean for learners with an academic purpose - With a focus on extensive reading through Co-op Co-op.
Institute for Humanities and Social Sciences, 18(4), 201-224.
[정형근. (2017). 학문목적 학습자를 위한 읽기 교수방안 연구. 인문사회과학연구, 18(4), 201-224.].
Johnson, D. D., & Pearson, P. D. (1978). Teaching reading comprehesion, New York: Holt, Rinehart and Winston.
Kang, S. (2020). Changes of Korean language learners in 60 years of Korean language education.
Teaching Korean as a Foreign Language, 56:1-26.
[강숭혜. (2020). 한국어교육 60년을 통해 본 한국어 학습자의 변천. 외국어로서의 한국어교육, 56, 1-26.].
Kent, O. (2010). A theory of Havruta learning.
Journal of J ewish Education, 76(3), 215-245.
Kim, H. (2019). A study on the application of Havruta's teaching-learning method in Korean language education. The Society of Hansung Language and Literature, 40:135-178.
[김향. (2019). 한국어 교육에서 하브루타 학습법 교수-학습법의 적용 가능성 모색. 한성어문학, 40, 135-178.].
Kim, H. (2020). The application of Havruta's teaching - learning method in Korean vocabulary and grammar classes.
The Journal of Literacy, 11(5), 131-162.
[김향. (2020). 한국어 어휘⋅문법 수업에의 하브루타 학습법 적용-한국어 고급 학습자를 대상으로. 리터러시 연구, 11(5), 131-162.].
Kim, J. (2023). Suggestions for establishing the identity of Korean education research. Journal of CheongRam Korean Language Education, (91), 107-133.
[김정남. (2023). 한국어교육학의 정체성 확립을 위한 제언. 청람어문교육, (91), 107-133.].
Kim, J. (2023). Beyond fear to excitement, the path to Korean language education. Bilingual Research Proceedings of the 46th National Academic Conference (Spring Session), 17-32.
[김지형. (2023). 두려움을 넘어 설렘으로, 한국어교육의 길. 이중언어학회 제46차 전국학술대회 춘계대회발표, 17-32.].
Kim, J., & Lee, S. (2015). Exploring the effect of classroom reading discussion program based on Havruta learning principles on elementary students'reading and speaking abilities. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(12), 509-533.
[김정숙, 이순아. (2015). 하브루타 교육원리를 적용한 초등학교 독서토론 활성화 방안 연구. 학습자중심교과교육연구, 15(12), 509-533.].
Kim, N. (2015). Question generation strategy and Havruta faith community education. A Journal of Christian Education in Korea, (43), 169-198.
[김난예. (2015). 질문생성전략과 하브루타 학습법 신앙공동체 교육. 한국기독교신학논총, (43), 169-198.].
Kim, S. (2024). Havruta based question generation strategies in Korean education -Focusing on the correlation with speaking anxiety. Doctoral Dissertation, Busan University Of Foreign Studies,
[김세진. (2024). 한국어 교육에서 하브루타 기반 질문생성전략 연구:말하기 불안과의 상관성을 중심으로 [부산외국어대학교 대학원 박사학위논문].].
Kim, Y. (2018). Suggestions for classification of research types in TKSOL. Studies in Foreign Language Education, 32(3), 77-96.
[김영규. (2018). 한국어 교육학 연구 유형의 분류를 위한 제언. 외국어교육연구, 32(3), 77-96.].
Kim, Y. (2023). Trend analysis and significance of teaching-learning method studies in Korean education. The Education of Korean Language and Culture, 16(2), 83-110.
[김영선. (2023). 한국어 교육에서 교수-학습 방안 연구의 동향 분석과 의의. 한국어문화교육, 16(2), 83-110.].
Lee, E. (2020). Development and application of the model for Korean reading classes based on flipped learning and Havruta. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 31(4), 609-628.
[이은희. (2020). 플립러닝과 하브루타에 기반한 한국어 읽기 수업 모형 개발 및 적용 가능성 탐색. 교육방법연구, 31(4), 609-628.].
Lee, J. (2018). A study on the effects of debate classes using Havruta.
The Journal of Linguistics Science, 86:279-301.
[이정연. (2018). 하브루타 학습법을 활용한 토론 수업의 효과 연구. 언어과학연구 86, 279-301.].
Lee, J. (2019). A study on a class model to enhance the debating skills of foreign students:Focused on teaching others, a Havruta practice. Studies in foreign language education, 33(2), 81-108.
[이정연. (2019). 외국인 유학생들의 토론 능력 향상을 위한 수업 방안 연구 -'하브루타 학습법 설명하기'를 중심으로-. 외국어교육연구, 33(2), 81-108.].
Lim, J., & Lee, Y. (2022). A study on teaching plans for language culture based on Havruta for immigrant adolescents learning Korean.
Culture and Convergence, 43(12), 169-186.
[임진숙, 이양금. (2021). 중도입국 청소년 한국어 학습자를 위한 하브루타 기반 언어문화 교수방안 연구. 문화와 융합, 43(12), 169-186.].
Moon, Y. (2020). Analysis of trends in Havruta research based on topic modeling.
The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(4), 1149-1175.
[문영주. (2020). 토픽모델링을 이용한 하브루타 학습법 연구 동향 분석. 학습자중심교과교육연구, 20(4), 1149-1175.].
Oum, J. (2022). A case study of Korean blended class using Havruta - Focusing on the controversial Havruta -.
The Education of Korean Language and Culture, 16(1), 59-87.
[엄지은. (2022). 하브루타 학습법을 활용한 한국어 혼합형 수업 사례 연구 -논쟁 중심 하브루타 학습법을 중심으로-. 한국어문화교육, 16(1), 59-87.].
Park, J. (2022). Analysis on research trends in Korean language acquisition using keyword network analysis and topic modeling.
Korean Language and Literature in International Context, (92), 355-382.
[박지순. (2022). 키워드 네트워크 분석과 토픽 모델링을 활용한 한국어 습득 연구 동향 분석. 국제어문, (92), 355-382.
Park, S. (2021). Korean cultural education based on critical literacy for married migrant women-The use of modern poetry and Havruta method-. The Journal of Sancheong Language &Literature, 49:453-501.
[박성. (2021). 결혼이주여성을 위한 비판적 문식성에 기반한 한국문화 교육 연구-현대시와 하브루타 활용을 중심으로-. 산청어문, 49, 453-501.].
Parry, A. (2004). The Talmud, NY: Alpha.
Raphael, T. E. (1982). Question-answering strategies for children. Reading Teachers, 36(2), 186-190.