Bang, M., & Lee, G. (2020). A study on the change of reading environment and the promotion of reading:Centered on the reading behavior of university students. Studies of Korean Science, 46(1), 5-28.
[방미영, 이건웅. (2020). 독서환경의 변화와 독서진흥 방안 연구:대학생의 독서행동을 중심으로. 한국출판학연구, 46(1), 5-28.].
Cheon, G. (2017). Review of recent reader researches:Focused on the 2001~2016 years.
Journal of Reading Research, (43), 67-97.
[천경록. (2017). 독자 연구의 동향과 방향:2001-2016년 시기를 중심으로. 독서연구, (43), 67-97.].
Choi, G. (2024). Study on the readers'reading processes based on the reading purposes.
The Studies of Korean Language and Literature, (79), 389-427.
[최건아. (2024). 읽기 목적에 따른 독자의 읽기 과정 특성 연구. 우리어문연구, (79), 389-427.].
Chung, Y. (2017). A study on university students'reading support services through university library data analysis.
Journal of Reading Research, (43), 9-34.
[정연경. (2017). 대학도서관 데이터 분석을 통한 대학생 독서 지원 서비스 방안 연구. 독서연구, (43), 9-34.].
Jeong, D. (2023). A study on the application of leisure reading for readers'advisory in university library.
The Journal of Humanities and Social Science, 14(2), 1781-1794.
[정대근. (2023). 대학도서관 독서지원서비스를 위한 여가독서 적용에 관한 연구. 인문사회 21, 14(2), 1781-1794.].
Kim, E., & Kim, K. (2021). Differences between reading attitudes and reading strategies according to the level of reading motivation among college students.
The Korean Journal of Literacy Research, 12(1), 145-162.
[김은주, 김경섭. (2021). 대학생의 독서동기 수준에 따른 독서 태도와 독서전략의 차이. 리터러시 연구, 12(1), 145-162.].
Kim, H. (2020). Formation of Adult Non-book Readers :Causes and Processes [Doctor dissertation, Korean Language Education, Graduate School, Korea University],
[김해인. (2020) 성인 비독자의 형성 원인과 과정 [고려대학교 대학원 국어교육학 박사학위논문].].
Kim, H. (2022). Analysis of reading status by type of baby boomer generation reader. Korean Literature &Language Education, (43), 115-150.
[김해인. (2022). 베이비붐 세대 독자 유형에 따른 독서 실태 분석. 한국어문교육, (43), 115-150.].
Kim, J. (2021). A study on the perception of college students on digital reading.
The Korean Journal of Literacy Research, 12(4), 13-41.
[김주환. (2021). 디지털 읽기에 대한 대학생 독자의 인식 연구. 리터러시 연구, 12(4), 13-41.].
Kim, S. (2018). Students'experience of 'Reading education'before entering college and seeking directions for a reading instruction in university space.
Journal of Reading Research, (47), 155-192.
[김시정. (2018). 대학생의 진학 이전 '읽기 교육'에 대한 경험과 대학 공간에서의 읽기 교육 실행 방향. 독서연구, (47), 155-192.].
Kwon, E. (2021). A survey study of University students'reading status and perception. Korean Language Education Research, 56(3), 5-34.
[권이은. (2021). 대학생의 독서 실태와 인식 조사. 국어교육학연구, 56(3), 5-34.].
Kwon, H. (2021). A case study of reading education in university libraries :Focusing on Yonsei University Wonju library's extracurricular program, BOOKCLUB:Y.
Journal of Reading Research, (60), 229-262.
[권현지. (2021). 대학도서관의 독서교육 사례 연구 :연세대학교 원주학술정보원 비교과 프로그램 BOOKCLUB:Y를 중심으로. 독서연구, (60), 229-262.].
Lee, C. (2021). A study on the collaborative reading ability in internet reading tasks performed by university students. Korean Literature &Language Education, (37), 7-42.
[이창희. (2021). 대학생의 인터넷 읽기 과제 수행에서 협력적 읽기 능력에 대한 연구. 한국어문교육, (37), 7-42.].
Lee, H. (2016). Writing reading essay case study at the spot of college liberal education. Korean Journal of General Education, 10(4), 513-541.
[이희영. (2016). 대학 교양교육 현장에서의 '독서에세이 쓰기'프로그램 연구. 교양교육연구, 10(4), 513-541.].
Lee, J. (2010). A study on the evaluation of reading ability for the literature reading of Korean college students:The freshmen of a university. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(3), 7-27.
[이종문. (2010). 우리나라 대학생들의 문헌 독해능력 평가 연구. 한국비블리아학회지, 21(3), 7-27.].
Lee, J. (2012). Reading habits and reading practices of college stydents [Master dissertation, Educational Psychology Graduate School of Education, Gyeongsang National University],
[이진구. (2012). 대학생의 독서습관과 독서실제 [경상대학교 교육대학원 석사학위논문].].
Lee, M. (2004). A study on the reading education method of university student. Journal of Korean Library and Information Science Society, 35(1), 155-185.
[이만수. (2004). 대학생의 독서교육 방안에 관한 연구. 한국도서관⋅정보학회지, 35(1), 155-185.].
Lee, S. (2024). An action research of undergraduate required reading discussions:Focusing on student engagement.
Journal of Qualitative Inquiry, 10(2), 53-79.
[이수진. (2024). 대학생 교양필수 독서토론 실행연구. 질적탐구, 10(2), 53-79.].
Lee, S., Ahn, C., Baek, W., Kim, H., & Park, S. (2018). Readers and non-readers:A readership development report for the 2018 year of reading together. Ministry of Culture, Sports and Tourism,
[이순영, 안찬수, 백원근, 김해인, 박신애. (2018). 읽는 사람, 읽지 않는 사람 읽는 사람:함께 읽는 2018 책의해 독자 개발 연구 보고서. 문화체육관광부.].
Lee, S., & Kim, J. (2022). A study on the changes in reading interest of college readers. Korean Literature &Language Education, (38), 69-103.
[이순영, 김주환. (2022). 대학생 독자의 독서 흥미 변화 양상 연구. 한국어문교육, (38), 69-103.].
Lee, S., Kim, H., & Park, S. (2020). An empirical study and case analysis on the formation of adolescent readers. 2020 Youth Year of Books Network,
[이순영, 김해인, 박신애. (2020). 책 읽는 청소년 독자 형성 실증연구 및 사례조사. 2020청소년책의해네트워크.].
Oh, E. (2024). Analysis of the characteristics of reading emotions felt by college student readers by media - Focusing on print and digital text read -.
Korean Language Education, (185). 33-86.
[오은하. (2024). 대학생 독자들이 느끼는 매체별 읽기 감정(reading emotions)의 특성 분석 - 인쇄 텍스트 읽기와 디지털 텍스트 읽기 비교를 중심으로 -. 국어교육, (185), 33-86.].
Paik, H. (2023). College students'perception and use of Wikipedia according to reading purpose.
The Korean Journal of Literacy Research, 14(5), 323-345.
[백혜선. (2023). 대학생의 읽기 목적에 따른 위키 사이트의 이용 현황 및 인식 연구. 리터러시 연구, 14(5), 323-345.].
Park, G. (2019). The improvement in communication competency on class - Focus on class of Sunchon National University. Korean Journal of General Education, 13(3), 331-352.
[박길희. (2019). 의사소통역량 향상을 위한 독서와 표현>수업의 효과성 연구 - 순천대학교 독서와 표현>수업을 중심으로. 교양교육연구, 13(3), 331-352.].
Park, S. (2005). The meaning &implications of content area reading. Journal of Reading Research, (14), 35-54.
[박수자. (2005). 교과독서의 본질과 과제. 독서연구, (14), 35-54.].
Seo, B. (2024). A study on reading programs in the convergence era:Focusing on book-trailer activities.
Korean Journal of General Education, 18(1), 289-301.
[서보영. (2024). 융복합 시대 교양 독서 프로그램 개발 연구 - 북트레일러 활동을 중심으로. 교양교육연구, 18(1), 289-301.].
Seo, G. (2013). The effect of the reading education in university on the problem-solving competence of university students. The Journal of Humanities Studies, 45(3), 219-238.
[서기자. (2013). 대학 독서교육이 대학생의 문제해결능력에 미치는 영향. 인문학연구, 45(3), 219-238.].
Seo, Y. (2018). A study of reading maturity aspects of university student readers.
Korean Language Education, (163), 125-161.
[서영진. (2018). 대학생 독자의 독서 성숙도 양상 연구. 국어교육, (163), 125-161.].
Yoo, J. (1990). A study on the reading habits of university students. Korea Publishing Research Institute,
[유재천. (1990). 대학생 독서실태 조사 연구. 한국출판연구소.].
Yoon, S. (2024). A study on the changes in text interest of university readers. Studies of Korean Science, 50(3), 57-77.
[윤신원. (2024). 대학생의 책에 대한 관심 변화 연구. 한국출판학연구, 50(3), 57-77.].