Andraško, J., Mesarčík, M., & Hamuľák, O. (2021). The regulatory intersections between artificial intelligence, data protection and cyber security:Challenges and opportunities for the EU legal framework. AI &Society, 36(2), 1-14.
Bae, S. (2019). Academic writing education using four modes of discourse:The need for description, narration, exposition, and argumentation and a way to use them.
The Korean Journal of Literacy Research, 10(1), 239-268.
[배식한. (2019). 담론의 네 양식을 이용한 대학 글쓰기 교육:묘사, 서사, 설명, 논증의 필요성과 활용 방안. 리터러시연구, 10(1), 239-268.].
Bråten, I., Strømsø, H. I., & Salmerón, L. (2011). Trust and mistrust when students read multiple information sources about climate change.
Learning and Instruction, 21(2), 180-192.
Chang, S. (2016). A reflective review of the writing to learn education:Focusing on the analysis of 2015 Language Arts curriculum. Korean Language Education, 155:63-105.
[장성민. (2016). 학습 목적 글쓰기 교육에 대한 반성적 검토:2015 국어과 교육과정의 성취기준 분석을 중심으로. 국어교육, 155, 63-105.].
Chang, S. (2023a). Can generative AI replace human writing abilities?:A preliminary discussion on assessing writing in the post-ChatGPT era.
Korean Language Education, 181:119-160.
[장성민. (2023a). 생성 인공지능 기술은 인간의 쓰기 능력을 대신할 수 있는가?:포스트 챗 GPT 시대의 작문 평가 담론을 위한 예비적 논의. 국어교육, 181, 119-160.].
Chang, S. (2023b). ChatGPT has changed the future of writing education:Focusing on the response of writing education in the era of artificial intelligence. Writing Research, (56), 7-34.
[장성민. (2023b). 챗GPT가 바꾸어 놓은 작문교육의 미래:인공지능 시대, 작문교육의 대응을 중심으로. 작문연구, (56), 7-34.].
Chang, S. (2023c). Developing lifelong writers in the post-ChatGPT era:How has the generative artificial intelligence changed the environment of writing instruction?.
The Korean Journal of Literacy Research, 14(5), 295-322.
[장성민. (2023c). 포스트 챗GPT 시대에 평생 필자 기르기. 리터러시연구, 14(5), 295-322.].
Chang, S. (2024a). Applicability and challenges of AI digital textbooks in Korean language writing education.
Korean Language Education, 186:65-97.
[장성민. (2024a). 국어과 쓰기 영역에서의 AI 디지털 교과서 적용 가능성 및 쟁점 탐색. 국어교육, 186, 65-97.].
Chang, S. (2024b). Disciplinary literacy as production considering the role of an instrumental subject:Focusing on the classification of argumentative tasks for essay evaluation in college scholastic ability test. Writing Research, (62), 51-90.
[장성민. (2024b). 도구 교과로서의 역할을 고려한 표현론적 관점에서의 학문 문식성 구체화 방향 탐색:수능 서⋅논술형 문항 설계를 위한 논증 과제 분류를 중심으로. 작문연구, (62), 51-90.].
Chang, S. (2024c). Challenges and opportunities of teaching multiple document literacy in the era of generative artificial intelligence:Issues and pedagogical responses to changing literacy environments.
Journal of Reading Research, (71), 43-82.
[장성민. (2024c). 생성 인공지능 시대, 다문서 문식성 교육의 도전과 기회:문식 환경 변화에 따른 쟁점과 교육적 대응 방안 탐색. 독서연구, (71), 43-82.].
Cho, B. (2023). The direction of writing education in the era of generative artificial intelligence.
The Donam Language &Literature, 44:7-34.
[조별. (2023). 생성형 인공지능 시대의 대학 글쓰기 교육과 평가의 방향. 돈암어문학, 44, 7-34.].
Choi, S., & Park, J. (2023). Exploring the utilization of ChatGPT for composition assessment in the era of artificial intelligence. Journal of Cheongram Korean Language Education, (95), 65-109.
[최숙기, 박종임. (2023). 인공지능 시대의 작문 평가를 위한 ChatGPT 활용 방안 연구. 청람어문교육, (95), 65-109.].
Chong, H. (2010). The educational objectives on college composition and writing textbooks. Korean College Composition and Communication, 1:41-68.
[정희모. (2010). 대학 글쓰기의 교육 목표와 글쓰기 교재. 대학작문, 1, 41-68.].
Chong, K., Na, B., Kim, M., & Shin, S. (2024). A developmental study of 'Logical writing utilizing ChatGPT'from a technology integration perspective.
Journal of Educational Technology, 40(1), 41-75.
[정기인, 나보령, 김민수, 신선애. (2024). 테크놀러지 통합 관점에서의 'ChatGPT를 활용한 논리적 글쓰기'교과목 개발 연구. 교육공학연구, 40(1), 41-75.].
Cranton, P. (2016). Understanding and promoting transformative learning:A guide to theory and practice. Routledge.
Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing.
Composition and Communication, 32(4), 365-387.
Joo, M. (2023). How to teach writing in the age of generative AI reimagining writing instruction:Focusing on the analysis of university learners'perceptions of the utility of utilizing ChatGPT in the 'pre-writing stage'.
The Donam Language &Literature, 44:71-103.
[주민재. (2023). 생성형 인공지능 시대의 글쓰기 교육 방향 모색:'쓰기 전 단계'에서 ChatGPT 활용에 대한 대학 학습자의 효용성 인식 분석을 중심으로. 돈암어문학, 44, 71-103.].
Kim, H. (2024). Writing in the era of artificial intelligence from the perspective of transformative competencies.
Korean Journal of General Education, 18(3), 135-148.
[김현정. (2024). 변혁적 역량의 관점에서 바라본 인공지능 시대의 글쓰기. 교양교육연구, 18(3), 135-148.].
Kim, M. (2024). How to teach college liberal arts writing using ChatGPT:Focusing on writing practice for 'comparative learning'.
The Korean Journal of Literacy Research, 15(2), 181-207.
[김민지. (2024). 챗GPT를 활용한 대학 교양 글쓰기 수업 방안. 리터러시연구, 15(2), 181-207.].
Kim, W. (2024). A study on prompting for argumentative writing in the AI era:Focusing on ChatGPT writing instruction methods utilizing metacognition. The Korean Journal of Literacy Research, 15(3), 193-223.
[김웅기. (2024). AI 시대 논증적 글쓰기를 위한 프롬프팅 연구:메타인지를 활용한 ChatGPT 글쓰기 수업 방법을 중심으로. 리터러시연구, 15(3), 193-223.].
Kim, M. (2023). A study on what it means to teach literacy in the digital and AI age.
Korean Journal of General Education, 17(2), 83-96.
[김민수. (2023). 디지털⋅AI 시대 문식성 교육이 가지는 의미. 교양교육연구, 17(2), 83-96.].
Knapp, P., & Watkins, M. (2005). Genre, text, grammar:Technologies for teaching and assessing writing, University of New South Wales Press.
Kwon, T. (2024). A study on writing scoring and feedback practices using ChatGPT:Focusing on prompting strategies. Korean Education, (141), 7-42.
[권태현. (2024). ChatGPT를 활용한 쓰기 채점 및 피드백 방안:프롬프트 전략을 중심으로. 새국어교육, (141), 7-42.].
Lee, G. G., Latif, E., Wu, X., Liu, N., & Zhai, X. (2024). Applying large language models and chain-of-thought for automatic scoring.
Computers and Education:Artificial Intelligence, 6:100213.
Lee, M. (2024). A study on college writing teaching methods using ChatGPT:Focusing on topic selection.
The Korean Journal of Literacy Research, 15(4), 299-321.
[이미정. (2024). ChatGPT를 활용한 대학 글쓰기 수업 방안 연구:주제 선정을 중심으로. 리터러시연구, 15(4), 299-321.].
Lee, S. (2024). Designing and applying instructional strategies for questioning in writing with ChatGPT:Focused on SMART strategies. Journal of Cheongram Korean Language Education, (98), 119-150.
[이슬기. (2024). ChatGPT 활용 글쓰기에서 질문 전략의 교수 방안 설계와 적용:SMART 전략을 중심으로. 청람어문교육, (98), 119-150.].
Lee, G. (2024). Towards the development of elementary AI digital textbooks in Korean Language.
Journal of Reading Research, (72), 275-300.
[이경남. (2024). 초등 AI 디지털 교과서의 개발 방향:국어 교과서를 중심으로. 독서연구, (72), 275-300.].
Mansour, W., Albatarni, S., Eltanbouly, S., & Elsayed, T. (2024). Can large language models automatically score proficiency of written essays?. arXiv Preprint,
arXiv:2403.06149.
Mazurek, G., & Małagocka, K. (2019). Perception of privacy and data protection in the context of the development of artificial intelligence.
Journal of Management Analytics, 6(4), 344-364.
McCrindle, M. (2021). Generation alpha. Hachette.
Miller, C. R. (1984). Genre as social action.
Quarterly Journal of Speech, 70(2), 151-167.
Noh, E., Cheong, H., Min, B., Seo, Y., Choi, S., Seo, S., Nam, K., Kim, J., Ok, H., Choi, S., Park, J., Kim, H., Park, H., Cheong, J., Cho, J., Ka, E., Kim, J., Lee, K., Kim, K., & Han, S. (2022). A study on the development of the 2022 revised national curriculum of Korean language:Part 2. Korean Institute of Curriculum and Evaluation,
[노은희, 정혜승, 민병곤, 서영진, 최숙기, 서수현, 남가영, 김정우, 옥현진, 최소영, 박종임, 김현정, 박혜영, 정진석, 조재윤, 가은아, 김종윤, 이경남, 김광희, ... 한상아. (2022). 2022 개정 국어과 교육과정 시안(최종안) 개발 연구. 한국교육과정평가원.].
Noh, M. (2010). College composition:Its actual conditions, conceptual characteristics, and future perspectives. Korean College Composition and Communication, 1:11-39.
[노명완. (2010). 대학작문:현 실태, 개념적 특성, 그리고 미래의 지향. 대학작문, 1, 11-39.].
Oh, S. (2023). A study on the case of using ChatGPT &learners'perceptions in college liberal arts writing. Korean Journal of General Education, 17(3), 11-23.
[오선경. (2023). 대학 교양 글쓰기에서의 챗GPT 활용 사례와 학습자 인식 연구. 교양교육연구, 17(3), 11-23.].
Park, N. (2023). Challenges and responses of university liberal arts education:Focusing on writing education. General Education and Citizen, 8:7-41.
[박남기. (2023). AI 시대의 대학 교양교육 패러다임 탐색. 교양교육과 시민, 8, 7-41.].
Park, S. (2023). A study on the response of college writing education in the ChatGPT era:Centered on the re-awareness and improvement of process-based writing.
The Korean Journal of Literacy Research, 14(6), 259-292.
[박상석. (2023). 챗GPT 시대 대학 글쓰기 교육의 대응 방안 연구:과정중심 글쓰기의 가치 재인식과 내실화를 중심으로. 리터러시연구, 14(6), 259-292.].
Seo, S. (2024). How should one's “identity as a writer”be positioned within writing education?.
Korean Language Education, 187:1-26.
[서수현. (2024). 작문 교육에서 '필자 정체성'의 자리매김은 어떻게 이루어져야 하는가?국어교육, 187, 1-26.].
Seoul National University of Science and Technology Logical Writing Textbook Committee. (2024). Logical writing. Taehaksa,
[서울과학기술대학교 논리적 글쓰기 교재편찬위원회. (2024). 논리적 글쓰기. 태학사.].
Yoon, I. (2023). Reimagining writing education as a liberal art in the age of generative AI and literacy.
The Korean Journal of Literacy Research, 14(4), 13-40.
[윤인선. (2023). 생성형 AI 시대의 교양교육으로서 글쓰기 교육과 리터러시 역량. 리터러시연구, 14(4), 13-40.].