Back, A. S. (2017). Categorization of grammatical errors in college students'writing and their improvement measures.
The Journal of Humanities and Social Science, 8(5), 523-538.
[백애송. (2017). 대학생 글쓰기에 나타난 문법적 오류 분류와 개선 방안. 인문사회 21, 8(5), 523-538.].
Bak, J., & Kim, B. E. (2014). A study on the method of teaching and analysis on status of using the spacing words of university students ―General writing education target on the University grade 1. Korean Journal of General Education, 8(3), 93-132.
[박종호, 김보은. (2014). 대학생들의 띄어쓰기 사용 실태 분석과 그 교육 방안 연구: 교양 글쓰기 수강 대학 1학년을 대상으로. 교양교육연구, 8(3), 93-132.].
Bang, Y., & Lee, H. (2013). Type of sentence error and language norm found in academic writing and plans of guidance.
Korean Language &Literary Research, 41(2), 83-124.
[방영심, 이혜용. (2013). 대학 글쓰기에 나타나는 어문규범과 문장 오류의 유형 및 지도 방안. 어문연구, 41(2), 83-124.].
Choi, S. (2021). An analysis of expression errors in university student writing to determine educational needs.
Hangeul, 82(4), 1063-1099.
[최성규. (2021). 대학생 글쓰기의 어문 규범 관련 오류: 교육 현장의 필요를 바탕으로. 한글, 82(4), 1063-1099.].
Chong, H. M. (2008). The study of the method and procedure of revision. Journal of Korean Modern Literature, (34), 333-360.
[정희모. (2008). 글쓰기에서 수정(Revision)의 절차와 방법에 관한 연구: 인지적 관점을 중심으로. 현대문학의 연구, (34), 333-360.].
Chong, H. M., & Yu, H. (2012). An analysis of errors in the college students'texts. The Journal of Lang. &Lit, 52:147-172.
[정희모, 유혜령. (2012). 대학생 글쓰기 텍스트에 나타난 오류 양상. 어문론집, 52, 147-172.].
Hwang, S. G. (2005). A method for effective teaching of writing education in universities. Research on Writing, 1:137-163.
[황성근. (2005). 대학 글쓰기 교육의 효과적 지도 방안. 작문연구, 1, 137-163.].
Jeong, E. (2014). An analysis of the formal illformed types in writing of university students pr:oblems of phrases, sentences, paragraphs and articles level. Korean Journal of General Education, 8(1), 113-169.
[정언학. (2014). 대학생 글쓰기의 형식적 오류 분석: 구, 문장, 단락, 글 차원의 문제. 교양교육연구, 8(1), 113-169.].
Ji, H. (2010). The usefulness of correcting items and strategy of teaching writings. The Korean Language and Literature, 48:55-84.
[지현배. (2010). 첨삭의 항목별 효용과 글쓰기 지도 전략. 우리말글, 48, 55-84.].
Kim, H., An, T., & Lim, J. (2016). Analysis of word spacing error that appeared in the college student writing. Korean Language, 58:183-209.
[김혜정, 안태형, 임지아. (2016). 대학생 글쓰기에 나타난띄어쓰기 오류 분석. 배달말, 58, 183-209.].
Kim, J., Lee, S., & Kim, S. (2016). A survey on the adults'perception and ability for composition and grammar. Journal of Korean Language Education, (60), 135-168.
[김정선, 이삼형, 김시정. (2016). 성인의 작문과 문법에 대한 인식 및 능력 조사. 국어교육연구, (60), 135-168.].
Kim, S. (2018). University students'actually writing situation and teaching methods―Focusing on 'Thought and expression'at Soonchunhyang university.
Soonchunhyang Journal of Humanities, 37(2), 205-238.
[김수진. (2018). 대학생 문장 쓰기 실태와 지도 방안: 순천향대학교 '사고와 표현'을 중심으로. 순천향 인문과학논총,37(2), 205-238.].
Kim, Y. (2020). Analysis of error types of <Korean orthography>in university students'writing. Korean Journal of General Education, 14(6), 189-209.
[김영일. (2020). 대학생의 글쓰기에 나타난 <한글 맞춤법>의 오류 유형 분석. 교양교육연구, 14(6), 189-209.].
Kim, Z. (2015). A study on the actual state of use and the problem for automatic grammar checkers.
Eomunyeongu, 43(3), 373-397.
[김지오. (2015). 자동 문법 검사기의 이용 실태와 그 문제점: 대학생이 자주 틀리는 띄어쓰기를 중심으로. 어문연구, 43(3), 373-397.].
Lee, J. (2014). A study of college students'malpractice in Korean orthography:A follow-up study with a special emphasis on the influence of chatting language.
The Sociolinguistic Journal of Korea, 22(3), 155-179.
[이진성. (2014). 한국 대학생들의 맞춤법 오용실태: 후속연구. 사회언어학, 22(3), 155-179.].
Lee, J. (2014). The type of formal errors appeared frequently in college students writing, and how to correct this errors:Focusing on Dongduk women's univ. students who attend. Ratio et Oratio, 7(1), 207-240.
[이재현. (2014). 대학생 글쓰기에서 자주 나타나는 형식적 오류의 유형과 지도 방안: 동덕여대 <독서와 글쓰기> 수강 학생들의 글쓰기를 대상으로. 사고와표현, 7(1),207-240.].
Lee, K. (2018). Patterns of word spacing errors in university students'writing.
Eomunyeongu, 97:289-318.
[이경미. (2018). 대학생의 글에 나타난 띄어쓰기 오류 유형. 어문연구, 97, 289-318.].
Min, H. (2008). A systematic approach for teaching Korean orthography:An essay on the establishment of correlation between Korean grammar and Korean orthography. Journal of Korean Language Education, (21), 7-75.
[민현식. (2008). 한글 맞춤법 교육의 체계화 방안: 문법 교육과 맞춤법 교육의 관계 정립을 위한 試論. 국어교육연구, (21), 7-75.].
Na, E. (2020). Patterns of errors in university students'writing and teaching methods.
The Journal of Humanities and Social Science, 11(5), 507-518.
[나은영. (2020). 대학생 글쓰기의 오류 양상과 지도 방안. 인문사회 21, 11(5), 507-518.].
Na, E. M. (2008). Study of university students'writing situation and teaching methods. Hansung Language and Literature, 27:235-270.
[나은미. (2008). 대학생들의 문장 쓰기 실태와 지도. 한성어문학, 27, 235-270.].
Nam, K. W. (2008). A study on the education of 'Regulation of standard Korean(Eomungjujung)'performed through writing education of freshman. Woo-ri Korean language and Literature, (31), 7-41.
[남경완. (2008). 대학 글쓰기 교육 속에서 이루어지는 어문 규정 교육의 현황 분석과 방향 모색: 각 대학의 신입생 대상 글쓰기 교재 분석을 통하여. 우리어문연구, (31), 7-41.].
Park, D. A. (2010). The error pattern and the plan for guidance on the word spacing in college students'writings. The Studies of Korean Language and Literature, (38), 331-360.
[박대아. (2010). 대학생 글쓰기의 띄어쓰기 오류 유형과 지도 방안. 우리어문연구, (38), 331-360.].
Shim, B. K., & Shim, H. J. (2014). A study of university student's writing error type and the face to face correction of the manuscript satisfaction. Studies in Linguistics, (22), 89-116.
[심보경, 심희정. (2014). 대학생 글쓰기 오류 유형과 글쓰기 멘토 대면 첨삭 지도 만족도 연구. 언어학연구, (22), 89-116.].
Yi, S., & Kim, T. (2012). On the alternative criteria and method of sentence correction. Korean Language and Literature in International Context, (54), 537-565.
[이수곤, 김태훈. (2012). 문장 첨삭의 대안적 기준과 방식 고찰: 서울과학기술대학교 학생글을 대상으로. 국제어문, (54), 537-565.].