Adler, J. M., & Charles, V. D. (2021). How to read a book,
Min B.D
Beomusa:
(Original work published 1972)
[모티머 아들러. (2021). 독서의 기술. (민병덕, 역). 범우사. (원서출판 1972)].
Blau, S. D. (2014). Literary competence and the experience of literature. Style, 48:1-47.
Brown, R. (2008). The road not yet taken:A transactional strategies approach to comprehension instruction.
The Reading Teacher, 61(7), 538-547.
Choi, I. J. (2008). The reading method of classics in the digital age. Journal of Reading Research, 19:97-128.
[최인자. (2008). 디지털 시대 문학 고전 읽기 방식. 독서연구, 19, 97-128.].
Choi, I. J. (2008). The study on the principle of 'Context'-centered literary education-in view of the social-cultural reading model. Korean Literature Education Research, 25:427-449.
[최인자. (2018). 문학 독서의 사회·문화적 모델과 '맥락' 중심문학교육의 원리. 문학교육학, 25, 427-449.].
Choi, I. J. (2022). The recognition of literature based 'Close reading'education. Cheongram Korean Education, 85:323-347.
[최인자. (2022). 문학 기반 자세히 읽기교육의 재인식. 청람어문교육, 85, 323-347.].
Dewey, J. (2003). Art as experience, Edited by Lee J. E, Chaeksaesang,
(Original work published 1934)
[존 듀이. (2003). 경험으로서의 예술 (이재언, 역). 책세상(원서출판 1934)].
Eagleton, T. (2021). How to read literature, Edited by Lee M. A, Wednesday Reading Book,
(Original work published 2013)
[테리 이글턴. (2021). 문학을 읽는다는 것은 (이미애, 역). 책 읽는 수요일. (원서출판 2013)].
Fisher, D., & Frey, N. (2014). Close reading as an intervention for struggling middle school readers.
Journal of Adolescent &Adult Literacy, 57(5), 367-376.
Gallagher, K. (2010). Reversing readicide. Educational Leadership, 67(6), 36-41.
Hunt, L. (2019). History:Why IT matters. Part H. KFrombooks,
(Original work published 2018)
[린 헌트. (2019). 무엇이 역사인가 (박홍경, 역). 프롬북스. (원서출판 2018)].
Jung, J. S., & Kim, K.Y. (2024). Development of instructional design model for peace education.
Journal of Learner- Centered Curriculum and Instruction, 24(5), 655-672.
[정지수, 김경이. (2024). 평화교육 수업 설계 모형 개발. 학습자중심교과교육연구, 24(5), 655-672.].
Kang, S. J. (2021). Presenting a direction for the teaching and learning of “Classics and ethics”-Reading of classics focused on the recipients and reorganization of classical texts.
The Korean Ethics Education Studies, 59:95-124.
[강수정. (2021). “고전과 윤리”의 교수-학습 방향성 제언 -수용자 중심의 고전읽기 방법과 고전텍스트의 재구성. 윤리교육연구, 59, 95-124.].
Kim, J. W. (2010). Literature review for the meaning and possibilities of multicultural education using literature:Based on Rosenblatt's transactional theory. Journal of Children's Literature and Education, 11(2), 133-151.
[김정원. (2010). 다문화교육의 문학적 접근을 위한 이론적 탐색: 로젠블렛의 교류이론에 근거한 고찰. 어린이문학교육연구, 11(2), 133-151.].
Kim, W. Y., & Lee, B. S. (2013). The meaning of humanistic literacy and its educational implications.
Secondary Education Research, 61(4), 901-930.
[김우영, 이병승. (2013). 인문학적 리터러시의 의미와 교육적함의. 중등교육연구, 61(4), 901-931.].
Kim, H. S. (2019). The circuitous path of interpretation, Munhakgwa Jiseongsa,
[김한식. (2019). 해석의 에움길. 문학과지성사.].
Lee, C. H. (2012). The introduction and management of the course “Classics”and its tasks. Korean Language and Literature Education, 12:1-23.
[이창희. (2012). “고전”교과의 도입 및 운영과 그 과제. 한국어문교육, 12, 1-23.].
Lee, H. A. (2024). A study on the development of a transactional close reading instructional model for cultivating humanities classics literacy (Doctoral dissertation), The Catholic University of Korea,
[이현아. (2024). 인문 고전 리터러시 함양을 위한 상호교류적 자세히 읽기 수업 모형 개발 연구 [가톨릭대학교 대학원 교육학 박사학위논문].].
Lee, S. Y. (2015). Revisiting “Close reading”focusing on reading theory and instructional implications.
Journal of Reading Research, 37:39-65.
[이순영. (2015). “꼼꼼하게 읽기(Close Reading)”의 재조명: 독서 이론과 교수학습 측면의 의미를 중심으로. 독서연구, 37, 39-65.].
Lee, W. B. (2017). Problems and improvement of classical reading program in college liberal arts education.
Ratioetoratio, 10(20), 115-142.
[이원봉. (2017). 대학 교양교육에서의 고전독서교육의 문제점과 개선방향. 사고와표현, 10(20), 115-142.].
Lee, Y. H., & Lee, Y. J. (2021). Effectiveness of the classes adapting and utilizing discussion methods of St. John's college. Korean Journal of General Education, 15(2), 113-132.
[이용화, 이유정. (2021). 세인트 존스 칼리지의 세미나 모델을적용한 교양 세미나 수업 개발 및 효과 검증. 교양교육연구, 15(2), 113-132.].
Plato. (2021). Apology of socrates, Edited by Park M. J, Hyundaeji-seong,
(Original work published 1995)
[플라톤. (2021). 소크라테스의 변명 (박문재, 역). 현대지성. (원서출판 1995)].
Pyun, J. Y. (2020). A study on the formation of agent reader in reading education, [Doctor dissertation, Korean Language Education, Graduate School, Ewha Womans University],
[편지윤. (2020). 행위주도적 독자(Agent Reader) 형성을 위한 읽기 교육 연구 [이화여자대학교 대학원 국어교육학 박사 학위논문].].
Rejan, A. (2020). Re-opening close reading:Literature education and literary experience, Columbia University.
Richey, C. R., & Klein, D. J. (2012). Design and development research, Edited by Jung H. M, Kim K. S, Hakjisa,
(Original work published 2007)
[리타 리치, 제임스 클레인 공저. (2012). 교육공학연구를 위한설계·개발연구 (정현미, 김광수, 역). 학지사. (원서출판 2007)].
Ricoeur, P. (2021). Time and narrative 1, Edited by Kim H. S, Lee K. R, Moonji Publishing,
(Original work published 1984)
[폴 리쾨르. (2021). 시간과 이야기 1 (김한식, 이경래 역). 문학과지성사. (원서출판 1984)].
Rosenblatt, L. M. (2006). Literature as exploration, Edited by Kim H.R, Eum H.Y, Korea Cultural History,
(Original work published 1995)
[루이즈 로젠블렛. (2006). 탐구로서의 문학 (김혜리, 엄해영역). 한국문화사. (원서출판 1995)].
Rosenblatt, L. M. (2008). The reader, the text, the poem, Edited by Kim H. R, Eum H. Y, Korea Cultural History,
(Original work published 1994)
[루이즈 로젠블렛. (2008). 독자, 텍스트, 시 (김혜리, 엄해영역). 한국문화사. (원서출판 1994).].
Seo, Y. K. (2002). A study on the literature education through empathic appropriation:Around the variant production of Shim-Chung-Cheon texts, [Doctor dissertation, Korean Language Education, Graduate School, Seoul National University],
[서유경. (2002). 공감적 자기화를 통한 문학교육 연구: <심청전> 의 이본 생성을 중심으로 [서울대학교 대학원 국어교육학 박사학위논문].].
Sima, Q. (2022). Records of the grand historian, Edited by So J. S, Hyundaeji-seong,
(Original work published 1995)
[사마천. (2022). (소준섭 역). 현대지성 (원서출판 1995)].
Wilhelm, J. D., & Novak, B. (2011). Teaching literacy for love and wisdom - Being the book and being the change, Teachers College Press.
Yang, E. A. (2009). Why “humanities learning”:The process and consequence of adult humanities learning and its literacy acquisition. Journal of Lifelong Education, 15(4), 1-33.
[양은아. (2009). 대중인문학교실 참여 학습자의 학습활동과 경험적 변화에 관한 연구. 평생교육학연구, 15(4), 1-33.].
Yang, E. A. (2011). Humanities way of speculation and the mode of educational questioning in an adult philosophy class. Journal of Lifelong Education, 17(1), 53-90.
[양은아. (2011). 인문학적 사유방식과 교육적 질문방식: 성인 인문교실에서의 문제제기와 질문방식의 전환. 평생교육 학연구, 17(1), 53-90.].