Austin, A(1993). What matters in colleges:Four critical years revisited. San Franscisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
Baek, S. H(2022). Latent classes in the campus life satisfication of lacal university students and testing the effects of related factors, Journal of Education Innovation Research 32(4), 399-423.
[백상현. (2022). 지방 대학 학생의 대학생활만족도에 관한 잠재계층 분류 및 관련요인 분석. 교육혁신연구, 32(4), 399-423.].
Cho, S. C, Ahn, J. W, Choi, Y. S, Jeon, B. K, Bae, I. S, Kim, K. M(2023). Polocies to forster the roles of local universities for balanced national development and regional innovation (Basis Research Report 22-19), Korea Research Insititute for Hunal Settlements.
[조성철, 안종욱, 최예술, 전봉경, 배인성, 김경민. (2023). 국가균형발전 및 지역혁신을 위한 지방 대학의 역할 정립 방안 (기본연구보고서 22-19). 국토연구원.].
Choi, J. Y, Kang, C. S, Kim, N. Y, Baek, S. J, Lim, H. N, Jung, H. J, Cho, O. K, Seo, J. Y, Jung, D. Y, Jang, S. J(2022). Directions for the development for the policy to strengthen the competitiveness of regional universities (RR2022-06), Korean Educational Development Institute.
[최정윤, 강충서, 김나영, 백승주, 임후남, 정혜주, 조옥경, 서재영, 정동열, 장수정. (2022). 지방 대학 경쟁력 강화 정책의 종합진단 및 발전방안 (RR2022-06). 한국교육개발원.].
Choi, Y. H, Baeg, J. Y(2012). The impact of university talent cultivation and research &development on reginal development:A focus on science and technology, Korean Public Management Review 26(1), 53-73.
[최영훈, 백종윤. (2012). 대학의 인력양성 및 연구개발이 지역발전에 미치는 영향:과학기술분야를 중심으로. 한국공공관리학보, 26(1), 53-73.].
Choi, Y. J(2013). A study on academic satisfaction of undergraduate students in Korea, Andragogy Today:Interdisciplinary Journal of Adult &Continuing Education 16(3), 61-83.
[최영준. (2013). 대학생의 대학교육 만족도 변인과 변인 영향력에 관한 연구. 한국성인교육학회지, 16(3), 61-83.].
Choi, Y. J(2022). Field-of-study mismatch and the long-term wage effects of graduating during a recession, Economic Analysis 28(3), 107-138.
[최영준. (2022). 전공 불일치가 불황기 대졸 취업자의 임금에 미치는 장기 효과 분석. 경제분석, 28(3), 107-138.].
Elliott, K. M, Shin, D(2002). Student satisfaction:An alternative approach to assessing this important concept,
Journal of Higher Education Policy and Management 24(2), 197-209.
Go, E. S, Shin, T. E(2024). College students'exploration of major selection process and awareness of new disciplines,
Korean Journal of Religious Education 77:121-136.
[고은선, 심태은. (2024). 대학생의 전공선택 탐색 및 새로운 학사제도에 대한 인식. 종교교육학연구, 77, 121-136.].
Goh, Y. G(2023). Local governemnt-led talent cultivation:A breakthrough for universityes in crisis (BDI Policy Focus 418), Busan Development Institute.
[고영근. (2023). 지자체 주도 인재양성, 위기의 지역대학 돌파구 (BDI정책 포커스 418호), 부산연구원.].
Ha, B. W, Kang, H. S(2013). Analysis of the financial support system for higher education by local governments,
Journal of Governance Studies 8(2), 1-26.
하봉운, 강호수. (2013). 지방자치단체 고등교육 지원 현황과 과제: Cooper의 4차원 정책분석모형을 중심으로. 국정관리연구, 8(2), 1-26.].
Han, D. W, Kang, M. C(2016). Investigating factors influencing university students'intention to dropout based on education satisfaction,
Journal of the Korea Contents Association 16(11), 63-71.
[한동욱, 강민채. (2016). 교육만족도 관점에서 학생의 학업중단 의도에 대한 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 16(11), 63-71.].
Han, E. S(2003). An analysis of academic satisfaction of provincial college education, Korean Journal of Educational Adiministration 21(3), 379-399.
[한은숙. (2003). 지방 대학교육의 교육만족도 분석. 교육행정학연구, 21(3), 379-399.].
Jung, J. Y(2013). The analysis on the casual model between university educational satisfaction and occupational satisfaction mediated by occupational values, Korean Journal of Educational Adiministration 31(1), 53-83.
[정주영. (2013). 대학교육만족도, 직업가치관, 직업만족도에 관한 구조적 분석. 교육행정학연구, 31(1), 53-83.].
Kang, M. C(2017). A study of factors influencing university royalty through education satisfaction, Journal of the Korea Contents Association 17(4), 365-374.
[강민채. (2017). 교육만족도를 통한 대학생들의 대학 충성도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 17(4), 365-374.].
Kim, K. H(2015). An analysis of the factors affecting local university students'halting their academic studies and commitment to the university, Korean Journal of Youth Studies 22(12), 543-565.
[김경화. (2015). 지방대학생들의 학업중단영향요인과 대학헌신도 분석. 청소년학연구, 22(12), 543-565.].
Kim, H. J, Kim, O. B, Jung, C. H(2023). Difference analysis on creative cognition, learning flow, creative personality of college students participating in learning community by academic majors and grades,
Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology 7(6), 175-184.
[김혜진, 김옥분, 정찬호. (2017). 학습공동체 참여 대학생의 전공 및 학년에 따른 창의 인지, 학습몰입, 창의 인성 차이. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 7(6), 175-184.].
Kim, H. K(2023). Collaboration between local governments and regional universities for local talent develpment:A case study of the Andong job project (KRIHS 2023-January, 495), Korea Research Institute for Hunal Settlements.
[김현기. (2023). 지역인재 양성을 위한 지방자치 단체와 지역대학의 협력 사례:안동형 일자리 사업을 중심으로 (국토 2023-1월호 (통상 제495호), 국토연구원.).
Kim, H. O, Lee, G. H, Lee, M. J(2022). Regional convergence talent education and the role of universities:Focusing on engineering convergence talents,
Institute of Business Management 45(3), 273-298.
[김현옥, 이경환, 이명주. (2022). 지역융합형 인재육성과 지역대학의 역할: 공학융합인재를 중심으로. 지역산업연구, 45(3), 273-298.].
Kim, L. S(2016). The study on relationship between region and university using meta-analysis:Focusing on major studies,
Korean Journal of Local Government &Administration Studies 30(1), 115-144.
[김이수. (2016). 메타분석을 활용한 지역과 대학간 협력에 관한 연구(국내 연구를 중심으로). 한국자치행정학보, 30(1), 115-144.].
Kim, M. K, Park, J. W(2019). The importance-satisfaction analysis of service quality in university, Journal of Korean Society for Quality Management 47(4), 807-822.
[김명겸, 박종우. (2019). 대학교육 서비스품질의 중요도-만족도 분석 연구. 품질경영학회지, 47(4), 807-822.].
Kim, S. M, Park, C. H(2016). Development and validation of CK satisfaction scale, Journal of Educational Research 14(4), 41-60.
[김선미, 박찬호. (2016). 대학 특성화사업 학생 만족도 측정도구 개발 및 타당화. 교육종합연구, 14(4), 41-60.].
Kim, S. Y(2013). Key factors affecting student retention in local colleges, Korean Journal of Educational Research 51(4), 27-55.
[김선영. (2013). 지방대학 학생들의 학교생활유지에 영향을 미치는 요소 연구. 교육학연구, 51(4), 27-55.].
Korean Educational Development Institute. (2023). Annual employment statistics for higher education institution graduates.
[한국교육개발원. (2023). 고등교육기관 졸업자 취업통계연보.].
Korean Educational Development Institute. (2023
“2023 number of departments and enrollment by grade level. Educational Statistics Service,
https://kess.kedi.re.kr
Kwon, D. B, Oh, Y. J, Park, H. M, Son, J. J, Song, S. H(2002). An exploring study on determining factors for college student's degree of educational satisfaction, Korean Journal of Educational Research 40(3), 191-202.
[권대봉, 오영재, 박행모, 손준종, 송선희. (2002). 대학생들의 교육 만족도 결정요인에 관한 탐색적 논의. 교육학연구, 40(3), 191-202.].
Lee, G. J, Cho, S. E, Kim, J. S, Park, T. Y(2021). A study on the causes and solutions of local university crisis,
Korean Journal of Educational Administration 39(4), 85-106.
[이길재, 조성은, 김지선, 박태양. (2021). 지방대학 위기의 원인과 해결방안에 대한 고찰. 교육행정학연구, 39(4), 85-106.].
Lee, J. H, Youn, B. R(2012). Determinants of labor market outcomes by college majors:Comparing graduates in social sciences and humanities with in natural sciences and engineering,
Korean Journal of Sociology of Education 22(4), 199-226.
[이자형, 연보라. (2012). 전공계열에 따른 대졸자 노동시장 성과의 결정요인: 인문⋅사회계열과 자연⋅공학계열 비교를 중심으로. 교육사회학연구, 22(4), 199-226.].
Lim, S. D, Kwon, Y. S, Byeon, S. I(2004). Measures to foster regional universityies for balanced national development (Research Report KRIHS 2004-10), Korea Research Insititute for Hunal Settlements.
[임승달, 권영섭, 변세일. (2004). 국가균형발전을 위한 지방 대학 육성방안 (연구보고서 국토연2004-10). 국토연구원.].
Nam, C. W, Park, Y. H, Song, J. H(2016). Analysis of the differences of college students'non-cognitive core competencies by their majors and grades:Focusing on self-management competency and interpersonal relations competency, The International Journal of Creativity &Problem Solving 12(3), 91-118.
[남창우, 박영희, 송지희. (2019). 대학생의 계열 및 학년별 비인지적 핵심역량 차이 분석: 자기관리 역량 및 대인 관계 역량을 중심으로. 사고개발, 12(3), 91-118.].
Marozzi, M(2009). A composite indicator dimension reduction procedure with application to university student satisfaction,
Statistica Neerlandica 63(3), 258-268.
Ministry of Education. (2023, February 1). Press release of establishment and call for regional innovation system&education (RISE).
[교육부. (2023. 2. 1.). 지역혁신중심 대학지원체계(RISE) 구축 및 시범지역 공모 보도자료.].
Ministry of Education. (2023, December 6). Pilot project plan for designating education development special zones.
[교육부. (2023. 12. 6.). 교육발전특구 시범지역 지정 추진계획.].
Ministry of Education. (2024, March). 2024 basic plan for the revitalization project of regional universities.
[교육부. (2024. 3.), 2024년 지방대학 활성화 사업 기본 계획.].
Min, C. K, Park, K. B, Jeong, K. C, Cho, H. D(2011). The roles of regional university in regional innovation system and activation policies (Research Report 2011-10), Science &Technology Police Institute.
[민철구, 박기범, 정기철, 조현대. (2011). 지역혁신을 위한 지역대학 역할정립과 활성화 방안 (정책연구 2011-10). 과학기술정책연구원.].
Oliver, R. L(1989). Processing satisfaction response in consumption:A suggested framework and response proposition, Journal of Consumer Satisfaction Dissatisfaction, and Complaining Behavior 2(1), 1-16.
Park, H. R(2015). Development of a measurement tool for educational satisfaction with a college,
Asia-pacific Journal of Multimedia Servies Convergent with Art, Humanities, and Sociology 5(6), 375-386.
[박혜림. (2015). 대학의 특성을 반영한 교육만족도 조사도구 개발. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 5(6), 375-386.].
Ruben, B. D(1995). Quality in higher education, New Brunswick: Transcation Publishers.
Shin, H. J, Min, H. R(2009). Effects of students'majors on the relationship between perceived learning experimences and course satisfaction of undergraduate students, Korean Journal of Educational Research 47(3), 49-72.
[신효정, 민해리 (2009). 대학생의 학습인식과 교육만족도의 관계: 인문⋅사회계열과 자연⋅이공계열의 비교. 교육학연구, 47(3), 49-72.].
Shin, S. Y, Kwon, S. Y(2013). A study on the development and validity verification of a measurement tool for educational satisfaction in university, Educational Research Institute 44(3), 107-132.
[신소영, 권성연. (2013). 대학 교육만족도 측정도구 개발 및 타당화 연구. 교육과학연구, 44(3), 107-132.].
Song, H. J(2016). Study on developing inventory of students satisfaction in university,
Journal of the Korea Contents Association 16(8), 556-567.
[송홍준. (2016). 대학교육 만족도 측정도구 개발에 관한 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 16(8), 556-567.].
Yeon, D. W(2022). Crisis in regional universities:Causes and solutions (Recent Research), Korea Higher Education Research Institute.
[연덕원. (2022). 위기의 지방 대학, 원인과 해결방안 (최신연구). 대학교육연구소.].