Bάrcena, E, Read, T, Arú, J(2014). Languages for specific purposes in the digital era, Cham: Springer.
Brinton, D, Snow, M. A, Wesche, M. B(1989). Content-based second language instruction, New York: Newbury House Publishers.
Cheong, S. H(2016). Implementing an ESP program converged with IT, ST, process-oriented writing, and four skills of English, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 16(3), 1-24.
[정성희. (2016). IT, ST, 과정중심쓰기 교수법 및 영어 4기능 융합 대학교양영어 프로그램 수업 활용 연구. 학습자중심교과교육연구, 16(3), 1-24.].
Cheong, S. H(2017). The impact of IT-converged ESP curriculum on English learners'expressive skills and interests in their major fields,
Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 17(18), 157-177.
[정성희. (2017). IT 교양영어 ESP 커리큘럼이 학습자 전공 영어 표현 능력과 흥미도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 17(18), 157-177.].
Cheong, S. H(2021). Students'perceptions about adjustment to college life, value to the major, socio-economic status and self-efficacy in accordance with the admission types,
Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 21(16), 171-186.
[정성희. (2021). 대학 입학유형별 대학적응, 전공 수업 가치부여, 사회 경제적 상황 인식 및 자기효능감 연구. 학습자중심교과교육연구, 21(16), 171-186.].
Cheong, S. H(2022). A study of students'perceptions about English competence, domains to improve, satisfaction with college English program and suggestion for the future,
Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 22(13), 217-231.
[정성희. (2022). 수능 영어 절대평가 대학생들의 영어능력 인식, 향상 추구 영역, 교양영어 만족도 및 향후 개편방안 연구. 학습자중심교과교육연구, 22(13), 217-231.].
Cheong, S. H(2024). A study of students'perceptions about English competence and satisfaction with General English education transitioning to the major-affiliated English program, Culture &Converngence 46(2), 29-40.
[정성희. (2024). 전공연계 기반 교양영어 프로그램 개편을 위한 교양영어 교육 수강생 인식, 만족도 연구. 문화와융합, 46(2), 29-40.].
Chung, S. J(2021). Nursing students'perceptions of their ESP Needs:A case of X university,
Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 21(9), 373-387.
[정선주. (2021). 간호 전공 학생들의 특수목적영어에 대한 요구 분석: X대학의 사례를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 21(9), 373-387.].
Dudley-Evans, T, St. John, M. J(1998). Developments in English for specific purposes:a multi-disciplinary approach, Cambridge: Cambridge University Press.
Ha, J. B(2013). Needs analyses for designing ESP curricula at a provincial university:Focus on engineering major, Modern English Education 14(4), 185-205.
[하종범. (2013). 지방 대학 ESP 교과목 편성을 위한 요구분석: 공과 계열을 중심으로. 현대영어교육, 14(4), 185-205.].
Han, C. Y(2017). A study of educational contents of hospitality English focused on politeness strategies, International Language and Literature 36:261-284.
[한천영. (2017). 호텔⋅관광영어교육 콘텐츠연구(1): 호텔⋅관광영어 공손전략 분석. 국제언어문학, (36), 261-284.].
Han, Y. J(2007). A review of content-based instruction:Suggestions for lectures in English in Korean universities, Journal of Language Sciences 14(1), 141-157.
[한영주. (2007). 내용중심 언어수업에 대한 고찰: 대학에서의 전공과목 영어강의에 대한 제언을 중심으로. 언어과학, 14(1), 141-157.].
Jeon, J(2002). An exploratory study on EBP, The Journal of English Language Teaching 14(1), 213-228.
전지현. (2002). 비즈니스 영어(EBP) 교육에 관한 기초연구. 영어교육연구, 14(1), 213-228..
Jeon, J, Choi, Y(2002). A three-round Delphi study on the contents of business English tests, English Teaching 57(2), 451-479.
[전지현, 최윤미. (2002). 비즈니스 영어 평가 개발을 위한 델파이 연구. 영어교육, 57(2), 451-479.].
Joh, J(2002). Towards a more successful college English program:A survey of teachers and students, English Teaching 57(2), 365-394.
[조정순. (2002). 대학 교양영어 교육의 현황과 방향성 탐구. 영어교육, 57(2), 365-394.].
Jung, M. A(2007). Building and analysing a corpus of business English,
The Journal of Studies in Language 23(3), 429-451.
[정미애. (2007). 비즈니스 영어 코퍼스 생성과 분석. 언어연구, 23(3), 429-451.].
Kim, B(2010). The effects of translation strategy on Korean college students'business English learning,
The Jungang Journal of English Language and Literature 52(4), 61-87.
[김부자. (2010) 번역전략이 비즈니스영어 학습에 미치는 효과. 영어영문학연구, 52(4) 61-87].
Kim, B, Lee, J. G, Kim, M(2023). A basic research for ESP curriculum development in general English class - Based on interest and expectation of English by college students majoring in physical education at C university in Gangwon province -,
Culture &Convergence 45(1), 485-495.
[김병선, 이준길, 김무학. (2023). ESP 교양 영어 교과목 개발을 위한 기초연구 - 강원도 C 대학 체육대학 학습자들의 관심과 기대를 중심으로 -. 문화와 융합, 45(1), 485-495.].
Kim, H. J, Seong, M. H(2006). A model for a field-friendly ESP curriculum development, The Jungang Journal of English Language and Literature 48(1), 85-104.
[김현진, 성명희. (2006). 현장 친화적 ESP 교육과정 개발을 위한 모형 연구. 영어영문학연구, 48(1), 85-104.].
Kim, S. H, Lim, J(2013). The current state of college English education in Korea, Modern English Education 14(2), 263-290.
[김성혜, 임자연. (2013) 대학교양영어 프로그램의 운영현황. 현대영어교육, 14(2), 263-290.].
Kim, T. Y, Kim, E. J, Kim, H(2010). Motivational types and transitions in students taking on-offline blended college English program, Modern English Education 12(1), 126-156.
[김태영, 김은주, 김혜영. (2010). 온-오프라인 결합 교양영어 수강 대학생들의 학습동기 유형과 변화. 현대영어교육, 12(1), 126-156.].
Kim, Y. H(2023). Aviation English training plan for strengthening communication between controllers and pilots, ESP Review 5(1), 25-37.
[김윤희. (2023). 관제사-조종사 간 의사소통 강화를 위한 항공영어 교육방안. ESP Review, 5(1) 25-37.].
Kline, R. B(2019). Principles and practice of structural equation modeling, 4th ed. Guilford Press.
Kwon, E. Y, Woo, K, Jin, S. H, Jeong, T(2023). Development of a basic word list for military English using big data,
Korean Journal of English Language and Linguistics 23:109-130.
[권은영, 우경민, 진성한, 정태영. (2023). 빅데이터를 활용한 군사영어 기초어휘목록개발. 영어학, 23, 109-130.].
Kwon, E. Y(2024). Analysis of domestic and international trends in Military English research:Using text mining, ESP Review 6(1), 55-71.
[권은영. (2024). 국내외 군사영어 연구동향: 텍스트 마이닝을 활용하여. ESP Review, 6(1), 55-71.].
Lee, H. R(2024). Needs analysis for design of ESP courses in fire engineering in the post-COVID-19 era, The Jungang Journal of English Language and Literature 66(2), 173-191.
[이해련. (2024). 포스트 코로나 시대 소방영어 ESP 수업 설계를 위한 요구 분석. 영어영문학연구, 66(2), 173-191.].
Lee, H. S(2014). Study of improving the current English education system in a Korean local university,
Journal of the Korea English Education Society 13(3), 151-174.
[이효신. (2014). 대학 영어교육 개선방안 연구:지방 A 대학 사례를 중심으로. 영어교과교육, 13(3), 151-174.].
Lee, T. S, Bernold, L, Chang, B. C(2014). Effectiveness of teaching engineering in English with specific purpose,
Journal of Engineering Education Research 17(3), 22-33.
Lee, Y. K(2022). Studying the aspects of university freshmen's English learning and the directions of general English class in university,
English Language &Literature Teaching 28(2), 101-126.
[이영경. (2022). 대학 신입생의 영어학습 양상과 교양영어 수업의 방향성. 영어어문교육, 28(2), 101-126.].
Mohan, B(1986). Language and content, Reading, MA: Addison-Wesley.
Panysheva, T(2016). High frequency words and foreign competence development in engineering. In proceedings of the international scientific conference (No. 15), Latvia University of Agriculture.
Park, J. E(2000). Recent trends in foreign language learning and their implications in foreign language education in Korea, Foreign Languages Education 7(1), 1-23.
[박준언. (2000). 외국어학습의 최근의 흐름과 우리나라 외국어교육에의 시사점. Foreign Languages Education, 7(1), 1-23.].
Park, J. E(2003). College English education using a content-based English textbook, Korean Journal of English Language and Linguistics 3(2), 233-254.
[박준언. (2003). 내용중심 대학 교양영어교재 사용결과 분석. 영어학, 3(2), 233-254.].
Park, J. E(2004). Issues of university English education in Korea, Korean Journal of English Language and Linguistics 4(4), 593-613.
[박준언. (2004). 한국 대학 영어교육의 과제와 해결 노력. 영어학, 4(4), 593-613.].
Park, J. E(2006). Research topics in teaching language for specific purposes, Journal of Korean Language Education 17(1), 211-236.
[박준언. (2006). 특수목적외국어교육의 연구 주제들. 한국어교육, 17(1), 211-236.].
Park, P(2006). A preliminary study of developing an English learning and teaching model for students of electronic and computer engineering, English Language Teaching 81(3), 191-222.
[박부남. (2006). 컴퓨터 정보통신 공학부 영어 교수 학습 모형 개발을 위한 기초 연구. 영어교육연구, 18(3), 191-222.].
Paik, S. H(2023). A needs analysis to incorporate ELF-informed education in an EOP program for hospitality service, ESP Reivew 5(1), 59-80.
[백경숙. (2023). Hospitality 직무영어 분야의 ELF 교육을 위한 요구조사. ESP Review, 5(1), 59-80.].
Seo, J. M, Kwon, Y. S(2013). A study on the method of acquiring internationally recognized certificates through convergent education on liberal arts, LSP and majors -Centered around the certificate of CPA issued by AICPA, Korean Journal of General Education 7(1), 213-254.
[서정목, 권영수. (2013). 교양과목, 특수목적언어 및 전공과목의 융복합 교육을 통한 국제전문자격증 취득방안-미국공인회계사를 중심으로. 교양교육연구, 7(1), 213-254.].
Seo, J. M(2015). A study on activating General English education through ESP-Centered around fundamental engineering exam plan in engineering colleges, Culture and Convergence 37(2), 315-336.
[서정목. (2015). 특수목적영어(ESP)를 통한 교양영어교육의 활성화 방안 연구-공학계열에 있어서 미국공학기사(FE) 프로그램을 중심으로. 문화와융합, 37(2), 315-336.].
Soeng, M. H, Chang, H. J, Kim, H. J(2007). Needs analysis of university students for the general English curriculum development, Modern English Education 8(3), 318-340.
[성명희, 장형지, 김현진. (2007). 교양영어교육에 관한 학생 요구 조사: 보건 계열 특성화 대학의 사례를 중심으로. 현대영어교육, 8(3), 318-340.].
Swales, J(1988). Communication language reaching in ESP contexts, Annual Review of Applied Linguistics 8:48-57.
Woo, S(2023). A study on an effective teaching method in content-based instruction (CBI), The Journal of Studies in Language 39(3), 283-297.
[우수정. (2023). 내용중심교수법(CBI)에서의 효과적인 영어교육 방법 모색. 언어연구, 39(3), 283-297.].
Yoo, H, Kim, J. E(2014). The development, problem and prospects of university sports ESP education in Korea,
The Jungang Journal of English Language and Literature 56(4), 357-372.
[유호, 김지은. (2014). 스포츠 영어 교육(ESP) 현황 및 개발 방향에 대한 연구. 영어영문학연구, 56(4), 357-372.].