Ahn, S. (2020). A study on the effectiveness of the WTL method in the course of teaching writing - Focusing on the 2nd semester of the 2019 'World changing writing'. The Journal of Literary Creative Writing, 19(1), 101-129.
[안상원. (2020). 글쓰기 교수학습과정에 나타난 학습연계글쓰기교수법(WTL)의 효과성 검토: 2019학년도 2학기 <세상을 바꾸는 글쓰기>를 중심으로. 한국문예창작, 19(1), 101-129.].
Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing.
College Composition and Communication, 32(4), 365-387.
https://doi.org/10.2307/356600.
Ha, Y. (2020). A study on the effectiveness of WTL applied to <Inference and Argumentation>. Korean Journal of General Education, 14(5), 41-54.
[하영미. (2020). <추리와 논증>에 적용한 학습연계글쓰기(WTL)의 효과성 검토. 교양교육연구, 14(5), 41-54.].
Han, K., & Choi, S. (2016). A research on the responses and demands of freshman about writing education as college's required course. Korean Journal of General Education, 10(3), 549-576.
[한금윤, 최선경. (2016). 대학 신입생의 글쓰기에 대한 생각과 글쓰기 교육에 대한 인식 탐색. 교양교육연구, 10(3), 549-576.].
Hanyang University. (2017). Writing is life. Hanyang University Press.
[한양대학교 교양국어교육위원회. (2017). 글이 삶이다. 한양대학교 출판부.].
Hong, J., Shin, J., Jung, M., Hwang, H., Kim, W., Doh, W., Han, J., Kim, U., Byun, J., You, H., Choi, K., Lee, D., Kim, H., Cha, J., Cha, J., Kim, Y., Kim, S., Kim, J., Park, B., & Lee, B. (2022). Understanding Korean studies in easy reads. Hankookmunhwasa.
[홍종선, 신지영, 정명숙, 황화상, 김원경, 도원영, 한정한, 김의수, 변정민, 유혜원, 최경봉, 이동혁, 김혜영, 차준경, 차재은, 김윤주, 김서형, 김지혜, 박병선, 이봉원. (2022). 쉽게 읽는 한국어학의 이해. 한국문화사.].
Jang, S. (2018). A study of the writing-to-learn education based on the abductive perspective. [Doctoral Dissertation, Graduate School, Seoul National University].
[장성민. (2018). 귀추적 사고 기반의 학습 목적 글쓰기 교육 연구: 글쓰기 수행 예측 모형을 중심으로 [박사학위논문, 서울대학교 대학원].].
Jung, H. (2021). Suggestion of writing across the curriculum (WAC) class for university literature major subjects - Focusing on problem solving class for Korean language and literature.
Studies In The Humanities, 68:259-283.
[정하늬. (2021). 대학교 문학 전공 교과목의 전공연계글쓰기(WAC) 수업 제안: 국어국문학과 문제해결형 수업을 중심으로. 인문과학연구, 68, 259-283.].
Jung, H. M. (2005a). The learning of thinking skill and college writing instruction. Journal of Korean Modern Literature, 25:425-456.
[정희모. (2005a). 대학 글쓰기 교육과 사고력 학습에 관한 연구. 현대문학의 연구, (25), 425-456.].
Jung, H. M. (2005b). The status and direction in university writing education. Research on Writing, 1:111-136.
[정희모. (2005b). 대학 글쓰기 교육의 현황과 방향. 작문연구, (1), 111-136.].
Kim, H. (2020). A Study on the unfolding aspect and development plan of writing education at major universities in Korea.
Korean Journal of General Education, 14(5), 11-23.
[김현정. (2020). 국내 주요 대학 글쓰기 교육의 전개 양상과 발전 방향. 교양교육연구, 14(5), 11-23.].
Kim, J., Choi, E., Jeong, M., Lee, S., Kim, S., Lee, Y., Jeong, D., Lee, J., Lee, E., Son, D., Jeon, H., Lee, Y., Han, H., & Lee, A. (2023). Introduction to Korean linguistics for international students. How.
[김정숙, 최은지, 정명숙, 이승연, 김서형, 이유경, 정다운, 이지용, 이은희, 손다정, 전형길, 이연정, 한하림, 이아름. (2023). 외국인 유학생을 위한 한국어학 개론. 하우.].
Kim, N. (2024). Writing education for subject majors in the ChatGPT era.
The Society of Ewha Korean Language and Literature, 62:87-113.
[김남미. (2024). Chat GPT 시대의 전공 글쓰기 교육. 이화어문논집, (62), 87-113.].
Kim, S. (2008). The type, structure, teaching step of academic writing. Journal of Elementary Korean Education, 38:51-82.
[김선민. (2008). 학문적 글쓰기의 유형, 구조, 지도 단계. 한국초등교육, (38), 51-82.].
Korea University Thinking and Expression Textbook Editorial Committee. (2019). Korean for foreigners:University level 2. Korea University Press.
[고려대학교 사고와표현 교재편찬위원회. (2019). 외국인을 위한 대학 한국어 2. 고려대학교 출판문화원.].
[한국대학교육협의회(대학정보공시센터). (2024). 대학 알리미. https://www.academyinfo.go.kr/pubinfo/pubinfo1600/doInit.do?schlId=0000126]
Kwon, K. (2019). A study on the direction of alternative university writing education - Focusing on the writing to learn(WTL) and writing tutor system at Busan university of foreign studies. The Journal of Literary Creative Writing, 18(3), 177-202.
[권경미. (2019). 대안적 대학 글쓰기 교육 방향 모색: 부산외국어대학교 학습연계글쓰기(WTL)와 글쓰기 튜터제를 중심으로. 한국문예창작, 18(3), 177-202.].
Kwon, S., Kim, G., Song, J., Lee, Y., Lee, Y., Lee, J., Joo, J., & Byeon, G. (2018). The theory of writing education. Social Review Academy.
[권순희, 김경주, 송지언, 이영호, 이윤빈, 이정찬, 주재우, 변경가. (2018). 작문교육론. 사회평론아카데미.].
Lee, S. (2009). In regard of writing curriculum in universities considering learner's level -with its focus on a level-based writing system module-. The Studies of Korean Language and Literature, 33:525-546.
[이상혁. (2009). 대학 글쓰기에서 학습자 수준을 고려한 교육 과정에 대하여: 단계별 글쓰기 시스템 모듈화를 중심으로. 우리어문연구, (33), 525-546.] .
Lee, Y. (2016). The definition of 'academic writing'in college writing education and college students'perception of it. Research on Writing, 31:123-162.
[이윤빈. (2016). 대학 글쓰기 교육에서 ‘학술적 글쓰기’에 대한 규정 및 대학생의 인식 양상. 작문연구, (31), 123-162.].
Lee, I. (2022). Writing across the curriculum (WAC) for international students in South Korea.
The Korean Journal of Literacy Research, 13(2), 211-242.
[이인혜. (2022). 외국인 유학생의 전공 한국어 능력 함양을 위한 전공연계글쓰기(WAC)의 방향. 리터러시연구, 13(2), 211-242.].
Lee, J., & Kim, E. (2022). A study of applications and effects of Writing Across the Curriculum(WAC) program. Journal of Korean Language Education, 47:117-142.
[이재성, 김은영. (2022). 범교과적 글쓰기(WAC: Writing Across the Curriculum) 프로그램의 적용 및 효과 연구. 국어교육연구, (47), 117-142.].
Park, Y., Choi, S., Ga, E., Lee, Y., Jeong, M., & Park, J. (2013). Methods for teaching writing. Youkrackbooks.
[박영민, 최숙기, 가은아, 이영진, 정미경, 박종임. (2013). 쓰기 지도 방법. 역락.].
Rubio, D. M., Berg-Weger, M., Tebb, S. S., Lee, E. S., & Rauch, S. (2003). Objectifying content validity:Conducting a content validity study in social work research.
Social Work Research, 27(2), 94-104.
https://doi.org/10.1093/swr/27.2.94.
Seo, S. (2019). A study on application of writing to learn (WTL) in a basic course. Journal of North-east Asian Cultures, 61:397-414.
[서상범. (2019). 전공기초 교과목에서의 학습연계글쓰기적용 사례 연구. 동북아문화연구, 61, 397-414.].
Son, D., & Kim, H. (2022). Analysis of college writing syllabus for general education.
Korean Linguistics, 96:39-68.
[손다정, 김혜령. (2022). 교양 교육을 위한 대학 글쓰기 교과의 교육 내용 분석. 한국어학, 96, 39-68.].
Song, J., Song, H., Jeong, H., Ga, E., Kwon, D., & You, L. (2021). Writing for growth and communication for college students. Bakijeong.
[송재일, 송홍규, 정형근, 가은아, 권대광, 유리. (2021). 대학생을 위한 성장과 소통의 글쓰기. 박이정.].
Strübing, J. (2007). Research as pragmatic problem-solving:The pragmatist roots of empirically-grounded theorizing, Edited by Bryant A, Charmaz K, Handbook of grounded theory, 580-602. London: Sage.
The Graduate School of Korean Studies. (2011). Academic writing for international students. The Academy of Korean Studies.
[한국학중앙연구원 한국학대학원. (2011). 외국인 유학생을 위한 학술적 글쓰기. 한국학중앙연구원.].
Won, M. (2009). An essay on new direction and way to improve college composition. Korean Journal of General Education, 3(1), 105-118.
[원만희. (2009). 대학 글쓰기 교육의 개선 방향과 방법에 관한 시론. 교양교육연구, 3(1), 105-118.].
Won, M. (2010). Toward 'WAC'in Korean universities. Korean Journal of Rhetoric, 13:191-219.
[원만희. (2010). 전공연계 글쓰기(WAC)를 위한 교육 기획. 수사학, (13), 191-219.].
You, H., & Kim, A. (2014). A guide to writing for college students. Seoul Women's University Faculty of Liberal Education.
[유혜령, 김아름. (2014). 대학생을 위한 글쓰기 지침서. 서울여자대학교 기초교육원.].