Bailey, S(2015). Academic writing:A handbook for international students, Loutledge.
Gee, H. B(2013). 'Outlining'teaching model through wiring clinic case study of college students, Korean Journal of General Education 7(2), 449-490.
[지현배. (2013). 대학생의 글쓰기 클리닉 사례를 통해 본 개요 작성 지도 모형. 교양교육연구, 7(2), 449-490.].
Johnson, A. P(2016). Academic writing:Process and product, Rowman &Little Field Publisher.
Kim, S. K(2022). Analysis of problems in college writing 'outline/organization'focusing students questions,
The Journal of General Education 21:93-122.
[김수경. (2022). 학습자의 질문을 통해 본 개요 작성 교육. 교양학연구, (21), 93-122.].
Kim, S. R(2016). The study on creating outline education in the university writing -based on the case analysis of writing and communication at Hoseo University, The Journal of Literary Creative Writing 15(2), 233-267.
[김세령. (2016). 대학 글쓰기에서의 개요 작성교육- 호서대학교 <글쓰기와 커뮤니케이션> 사례 분석을 중심으로. 한국문예창작, 15(2), 233-267.].
Lee, C(2018). A study on 'how to write an outline'sections in college writing skills textbooks,
Journal of Humanity Science in SCH 37(1), 153-180.
[이청. (2018). 대학 글쓰기 교재의 개요 작성 항목 연구. 순천향 인문과학논총, 37(1), 153-180.].
Lee, R(2020). Exploratory study on the possibilities of convergence with music in writing classes, The Journal of the Korea Contents Association 20(8), 88-100.
[이란. (2020). 글쓰기 수업에서 음악과의 융합 가능성에 대한 탐색적 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 20(8), 88-100.].
Lee, R(2022). Exploratory study on the specification of content knowledge formation - based on analysis of university writing textbooks, The Journal of the Korea Contents Association 22(7), 486-497.
[이란. (2022). 글쓰기 내용지식 구성의 세분화에 관한 탐색적 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 22(7), 486-497.].
Lee, S. E(2018). The study on outline-making learning model for undergraduate writing education,
Journal of Humanity Science in SCH 37(4), 63-90.
[이소의. (2018). 대학생 글쓰기의 문제해결형 개요짜기 모델 연구. 순천향 인문과학논총, 37(4), 63-90.].
Oh, S. K(2024). A study on teaching academic report outlining through case analysis of foreign undergraduate students,
The Journal of Korean Studies 90:137-162.
[오선경. (2024). 외국인 학부생의 사례 분석을 통한 보고서 개요 작성 교육 방안 연구. 고려대학교 세종캠퍼스 한국학연구소, 90, 137-162.].
Park, C. H(2019). The methodology of outlining in university academic writing education and proposals for improvement,
Korean Language and Literature in International Context 81:293-317.
[박춘희. (2019). 대학의 학술적 글쓰기에서 개요 작성 지도 방법론과 개선 방안. 국제어문, (81), 293-317.].
Park, Y. M(2008). Theory of writing education, Yukrak.
[박영목. (2008). 작문교육론. 역락.].
Seo, J. H, Lee, M. H, Park, J. W(2020). Korean textbook, Hankook Munshasa.
[서종학, 이미향, 박진욱. (2020). 한국어 교재론. 한국문화사.].
Seoul National University's Publishing Committee for Basics of Writing. (2015). Basics of writing, Cultural Center for Publishing in Seoul National University.
[서울대학교 글쓰기의기초 편찬위원회. (2015). 글쓰기의 기초. 서울대학교출판문화원.].
Textbook Compilation Committee. (2017). College writing for freshmen, LogicIn.
[대학글쓰기 교재편찬위원회. (2017). 신입생을 위한 대학 글쓰기. 로직인.].
Tribble, C(1996). Writing, Oxford University Press.
Wiener, B(2003). Writing skills handbook, Houghton Mifflin.