Ahn Seung-joon, Ryu In-tae, Kim, Hyun(2018). A search for data-based humanities research method:An archives of ancient books in China and meetings of digital humanities, Transverse Humanities 1(1), 17-61.
[안승준, 류인태, 김현. (2018). 데이터 기반 인문학 연구 방법의 모색: 문중 고문서 아카이브와 디지털 인문학의 만남. 횡단인문학, 1(1), 17-61.].
Ahn, Young-jin(2005). A study on teaching and cooperation measures between universities and regions, Journal of the Korean Economic Geographic Society 8(1), 73-92.
[안영진. (2005). 대학과 지역 간의 교유 및 협력 방안에 관한 연구. 한국경제지리학회지, 8(1), 73-92.].
Akst, Daniel(2013). We have met the enemy-Choosing self control in an age of excess, Penguin Pr.
[대니얼 엑스트. (2013). 우리는 적을 만난다-과잉 시대 자기 절제와 선택. 펭귄 출판사.].
Baek, Seung-soo(2018). A study on the educational feasibility of the establishment of the National Liberal Arts College, Liberal Education Research, 12(5), Liberal Education Society, 231-250.
[백승수. (2018). 국립 리버럴아츠칼리지 설립의 교육적 타당성 고찰. 교양교육연구, 12(5), 교양교육학회, 231-250.].
Iboa. (2018). Hyper-connected museum:A case study of technology-based overseas museum service innovation, Museum Journal (35), 89-111.
[이보아. (2018). 초연결성의 박물관(Hyper-connected Museum): 테크놀로지 기반의 해외 박물관 서비스 혁신 사례 고찰. 박물관학보, (35), 89-111.].
Kim, Dong-yoon(2019). A humanities horizon study on cybernetics and human and posthuman in the era of the 4th industrial revolution, Journal of the Society of Broadcasting Engineering 24(5), Korea Society of Broadcasting and Media Engineering, 836-848.
[김동윤. (2019). 4차 산업혁명시대의 사이버네틱스와 휴먼⋅포스트휴먼에 대한 인문학적 지평 연구. 방송공학회논문지, 24(5), 한국방송⋅미디어공학회, 836-848.].
Kim, Eung-jun(2017). Posthuman conditions or human conditions, Humanities, 67:Sungkyunkwan University Humanities Research Institute, 195-218.
[김응준. (2017). 포스트휴먼 조건 또는 인간의 조건. 인문과학 67, 성균관대학교 인문학연구원, 195-218.].
Kim, Gi-bong(2023). Posthuman era, humanities declaration - saving humanities under posthuman conditions, Humanities Research, 48:Sungshin Women's University Humanities Research Institute, 211-240.
[김기봉. (2023). 포스트휴먼 시대, 인문학 선언-포스트휴먼 조건에서 인문학 구하기. 인문과학연구, 48, 성신여자대학 인문과학연구소, 211-240.].
Kim, Jong-gyu(2023). Big question education as a convergence culture, The Study of East and West Philosophy 108:269-288.
[김종규. (2023). 융합교양으로서 Big Question 교육. 동서철학연구, 108, 269-288.].
Kim, Joo-young(2024). Developed a learner-centered educational program for generative AI ethics competency, [Graduate School of Seoul National University, Seoul].
[김주영. (2024). 생성형 AI 윤리 역량을 위한 학습자 중심 교육프로그램 개발 [석사학위논문, 서울대학교 대학원].] .
Kim, Jung-sook, Ko, Young-jin(2020). A class design plan for the university liberal arts course <Reading the relationship in the posthuman era>, Language Research, 105:The Language Research Society, 35-60.
[김정숙, 고영진. (2020). 대학 교양교과목 <포스트휴먼시대의 관계읽기>의 수업 설계 방안. 어문연구, 105, 어문연구학회, 35-60.].
Kim, Young-hak(2019). A study on the classical reading instructional model as a university liberal arts subject-Focusing on the case of Chosun University's <Reading the Myeongjeo>class-, Korean Language Literature (formerly Yeungnam Language Literature) 86:9-48.
[김영학. (2019). 대학 교양교과로서의 고전 읽기 수업모형 연구 - 조선대학교 <명저읽기> 수업 사례를 중심으로. 한민족어문학(구 영남어문학) 86, 9-48.].
Kwon, Seok-cheon(2020). Courtesy of people, Across.
[권석천. (2020). 사람에 대한 예의. 어크로스.].
Kwon, Soon-yi, Kim, Hyung-chul, Park, Sang-il, Park, Jae-yong, Park, Jae-hwan, Lee, Dong-hwan, Lee, Soo-dong, Hwang, Jae-in(2018). Mentoring the 4th industrial revolution to create future talent, Book Campus.
[권순이, 김형철, 박상일, 박재용, 박재환, 이동환, 이수동, 황재인. (2018). 미래 인재를 만드는 제4차 산업혁명 멘토링. 북캠퍼스.].
Lee, Jong-kwan(2013). Toward fusion beyond fusion-A socio-cultural fusion-oriented science and technology vision based on collaborative creativity, Humanities 51:131-160.
[이종관. (2013). 융합을 넘어서 융화를 향하여 -협력적 창의성에 기반한 사회문화적 융화 지향 과학기술 비전-. 인문과학, 51, 131-160.].
Lee, Kyung-ran(2018). Posthuman discussions in the age of technological science - Focusing on the post-human concept, Christian Thought, (712), Korean Christian Book, 20-29.
[이경란. (2018). 기술과학 시대의 포스트휴먼 담론들 포스트-휴먼 개념을 중심으로. 기독교사상, (712), 대한기독교서회, 20-29.].
Lee, Sang-min(2018). The direction of university liberal arts education required by the future society - Toward humanistic education based on human history, experience, and culture, Human Research, (37), Catholic University (Sacred Heart) Humanities Research Institute, 113-133.
[이상민. (2018). 미래 사회가 요구하는 대학 교양교육의 방향 -인간의 역사⋅경험⋅문화 기반의 인본주의적 교육을 향하여. 인간연구, (37), 카톨릭대학교(성심교정) 인간학연구소, 113-133.].
Lee, So-yeon(2017). Humanities writing education plan in the posthuman era, Korean Literature and Theory and Criticism, 21(2), Korean Literary Theory and Critical Society, 127-152.
[이소연. (2017). 포스트휴먼 시대 인문학적 글쓰기 교육 방안. 한국문학과 이론과 비평, 21(2), 한국문학이론과 비평학회. 127-152.].
Lee, Sook-hyun, Kim, Jong-gyu(2022). A study on the possibility of <Problem-solving working group>as a type of discussion, Rhetoric (44), 39-70.
[이숙현, 김종규. (2022). 토론의 한 유형으로서의 <문제해결형 Working Group> 가능성 연구. 수사학, (44), 39-70.].
Lim, Sun-ae(2017). Type studies of institutions dedicated to liberal arts education at universities, Korean Thought and Culture, (93), Korean Society of Thought and Culture, 205-227.
[임선애. (2017). 대학 교양교육 전담기관의 유형 연구. 한국사상과 문화, (93), 한국사상과 문화학회, 205-227.].
Lim, Sun-ae, Kim, Sang-woon(2017). Posthuman aspects and writing education in the film, Liberal Arts Education Research, 11(6), Liberal Arts Education Society, 191-215.
[임선애, 김상운. (2017). 영화 속 포스트휴먼 양상들과 글쓰기 교육. 교양교육연구, 11(6), 교양교육학회. 191-215.].
Ma, Jung-mi(2008). Posthuman and postmodern subject research, Humanities Content, (13), Humanities Content Society, 193-212.
[마정미. (2008). 포스트휴먼과 탈근대적 주체연구. 인문콘텐츠, (13), 인문콘텐츠학회, 193-212.].
Park, Byeong-cheol(2017). The formation and development of liberal arts college, and the future of Korean liberal arts college, Liberal Arts Education Research, 12:Liberal Arts Education Society, 99-121.
[박병철. (2017). 리버럴아츠칼리지의 형성과 발전, 그리고 한국형 리버럴아츠칼리지의 미래. 교양교육연구, 12(호), 교양교육학회, 99-121.].
Park, Il-woo(2016). Where did convergence begin?-Internal orientation of researchers and educators in the era of convergence, Culture and Convergence, 38(5), The Korean Cultural Convergence Society, 11-38.
[박일우. (2016). 융복합은 어디에서 시작되었는가-융복합 시대 연구⋅교육자의 내적 지향. 문화와 융합, 38(5), 한국문화융합학회, 11-38.].
Park, Sam-yeol(2019). Humanity, or Posthuman? Humanities, Social Sciences 21 10(4), Asian Academy of Culture, 1185-1200.
[박삼열. (2019). 휴먼인가?, 포스트휴먼인가? 인문사회 21, 10(4), 아시아문화학술원, 1185-1200.].
Park, Sang-ah(2023). A study on the content elements of AI citizenship education [Master's thesis, Graduate School of Education at Seoul National University of Education, Seoul].
[박상아. (2023). AI 시민성 교육의 내용 요소에 대한 연구 [석사학위논문, 서울교육대학교 교육전문대학원].].
Park, Sang-yong(2017). What is liberal arts now?:The task of liberal arts education in the transition period of civilization and history,
Oughtopia 33(1), 171-227.
[박상용. (2017). 지금 교양이란 무엇인가?: 문명사적 전환기의 교양교육의 과제. Oughtopia, 33(1), 171-227.].
Seo, Soo-baek(2020). A case study of the operation of classical reading classes at universities, Humanities Research, (91), Yeungnam University Humanities Research Institute, 31-58.
[서수백. (2020). 대학 고전 읽기 수업 운영 사례 연구. 인문연구, (91), 영남대학교 인문과학연구소, 31-58.].
SonSeungnam. (2017). Exploring the possibilities of Korean liberal arts college (K-LAC), Liberal Arts Education Research, 11(1), Liberal Arts Education Society, 13-37.
[손승남. (2017). 한국형 리버럴아츠칼리지(K-LAC)의 가능성 탐색. 교양교육연구, 11(1), 교양교육학회, 13-37.].
SonSeungna. (2019). Recent trends, cultural exchanges and multicultural education, European Liberal Arts University, 8(2), Korean Society for International Cultural Exchange, 49-68.
[손승남. (2019). 유럽 리버럴아츠 대학의 최근 동향, 문화교류와 다문화교육, 8(2), 한국국제문화교류학회, 49-68.].
Shin, Seung-hwan(2018). Humanities education, Human Studies, (37), Catholic University Humanities Research Institute, 85-112.
[신승환. (2018). 포스트휴먼시대의 인문교육. 인간연구, (37), 카톨릭대학교 인간학연구소, 85-112.].
Son, Hwa-cheol(2019). Science and technology governance in the posthuman era,
Phenomena and Perception, 43(2), Korean Society of Humanities and Social Sciences, 135-162.
[손화철. (2019). 포스트휴먼 시대의 과학기술 거버넌스. 현상과 인식, 43(2), 한국인문사회과학회, 135-162.].
Seoul National University-Hanshin University Posthuman Researcher. (2021). God, man, nature. April in the Human-Posthuman Era.
[서울대-한신대 포스트휴먼 연구원. (2021). 인간너머의 인간-포스트휴먼 시대의 신, 인간, 자연. 사월의 책.].
Song, Sunyoung(2022). Challenges of convergent AI ethics education in the school curriculum - Focusing on the AI convergence education major and 'AI ethics'class case in the Graduate School of education, Ethics Education Research (63), 51-77.
[송선영. (2022). 학교 교육과정에서 융복합적 AI윤리교육의 과제 - 교육대학원 AI융합교육전공과 ‘AI 윤리’ 수업 사례를 중심으로 -. 윤리교육연구, (63), 51-77.].
Yoo, Eun-soon, Jo, Mi-ra(2018). Robot and human ethics in the posthuman era, Korean Content Society Paper Collection, 18(3), Korean Content Society, 592-600.
[유은순, 조미라. (2018). 포스트휴먼 시대의 로봇과 인간의 윤리. 한국콘텐츠학회논문집, 18(3), 한국콘텐츠학회, 592-600.].
Yuval, Noah Harari(2016). Homo deus --A brief history of tomorrow Harvill Secker Pr.
[유발하라리. (2016). 호모데우스. 하빌서커 출판사.].
Yoon, Bo-kyung, Jang, Woong-jo(2024). Connecting to art:A study on the practice of inclusive disability arts education, Journal of the Korean Society of Dance Education 35(1), 151-172.
[윤보경, 장웅조. (2024). 예술로 잇기:포용적 장애예술교육 실행연구. 한국무용교육학회지, 35(1), 151-172.].