Bae, S(2021). Shared universities:A profit or a consequence for liberal arts education?, [Conference Presentation]. Korea Association of General Education Fall Conference Proceedings of the National Academic Conference, 121-134.
[배상훈. (2021). 공유대학, 교양교육에 득인가, 실인가? [학술대회 발표]. 2021년 한국교양교육학회 추계전국학술대회 발표자료집, 121-134.].
Byoun, S, Bae, S, Lee, S(2021). Innovation and development plan for future university education in the transformational era Korean Council for University Education.
[변수연, 배상훈, 이수정. (2021). 변혁기 미래 대학교육의 혁신과 발전 방안. 한국대학교육협의회.].
Cho, D(2009). Exploring how to set priority in need analysis with survey, Journal of Research in Education (35), 165-187.
[조대연. (2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, (35), 165-187.].
Choi, Y, K. Choi, H(2021). The present and future tasks of community-linked education for liberal arts education in college,
Korean Journal of General Education 15(6), 179-190.
[최연화, 최경애. (2021). 대학 교양교육으로서 지역사회 연계교육의 현황과 과제. 교양교육연구, 15(6), 179-190.].
Hong, S(2019). Overseas university liberal arts education cases and the direction of Korean university liberal arts education, university education required by companies in the era of the 4th industrial revolution, National Council for University Liberal Arts Education.
[홍성기. (2019). 해외 대학 교양교육 사례와 한국 대학 교양교육의 방향, 4차 산업 혁명시대 기업이 필요로 하는 대학교육. 전국대학교양교육협의회.].
Jang, Y, Nam, K, Park, H, Song, J(2022). Analysis of college student's satisfaction and needs for competency- based curriculum of general education:focusing on the revised IPA, Borich priority formula and thematic analysis,
Korean Journal of General Education 16(5), 333-347.
[장유진, 남교민, 박현지, 송지훈. (2022). 대학생의 역량중심 교양교육과정 만족도 및 요구 분석. 교양교육연구, 16(5), 333-347.].
Joo, M(2020). Development of general education course based on field experience in connection with relevant community organizations,
Journal of Basic General Education 1(2), 51-86.
[주미란. (2020). 지역기관연계 체험학습 교양교과목 개설 방안. 교양기초교육연구, 1(2), 51-86.] .
Jung, E(2021). A study on the new research directions and tasks in liberal education in the new normal era,
Regional Industry Review 44(1), 263-279.
[정은상. (2021). 뉴 노멀 시대에 교양교육의 새로운 연구과제와 방향에 대한 모색. 지역산업연구, 44(1), 263-279.].
Jung, Y, Joo, S, Jung, K, Lee, Y(2021). A study on the condition and direction for the improvement of the curriculum of general education:Focused on the case of university, Korean Journal of General Education 15(4), 251-263.
[정연재, 주소영, 정기섭, 이영선. (2021). 교양교육과정 개편의 조건과 방향에 대한 탐색-대학교 개편 사례를 중심으로-. 교양교육연구, 15(4), 251-263.].
Kang, C(2012). An analysis of the present condition and character for cultured education in Korean universities, The Korea Educational Review 18(2), 83-107.
[강창동. (2012). 한국의 대학 교양교육의 현황과 특징 분석. 한국교육학연구, 18(2), 83-107.].
Korea Council for University Education. (2019). A study on the status of liberal arts education at universities (PR- 2019-00978).
[한국대학교육협의회. (2019). 대학 교양교육 현황 조사 연구 (RR-2019-00978).].
Korea Council for University Education. (2022). International comparative study of university liberal arts education (PR-2022-4-721).
[한국대학교육협의회. (2022). 대학 교양교육 국제 비교 연구 (RR-2022-4-721).].
Korean Educational Development Institute. (2014). A study on improving university curriculum to strengthen industry- academia cooperation (PR-2014-09).
[한국교육개발원. (2014). 산⋅학 연계 강화를 위한 대학의 교육과정 개선방안 연구 (RR-2014-09).].
Korea National University for Transportation. (2018). Development of liberal arts courses for the 4th industrial revolution and research on the needs of other liberal arts courses - A liberal arts education paradigm for universities for the needs of humans in the AI era, Policy Research Report.
[한국교통대학교. (2018). 4차 산업혁명에 부응하는 교양 교과목 개발 및 기타 교양 교과목 요구 조사 연구 - AI시대에 부응할 수 있는 인간을 위한 대학의 교양 교육 패러다임. 정책연구 보고서.].
Korea Council for University Education, Korea National Institute for General Education. (2017). Survey of industry demand for university liberal arts education in the era of the 4th Industrial Revolution (RR 2017-10-656).
[한국대학교육협의회, 한국교양기초교육원. (2017). 4차 산업혁명 시대의 대학 교양교육에 대한 산업계 수요 조사. (RR 2017-10-656).].
Kwak, E, Jeong, J(2022). The perception, needs, satisfaction, and subject factor of general education from the students'perspective, Korean Journal of General Education 16(6), 27-45.
[곽은주, 정지언. (2022). 학생 관점의 교양교육 인식, 요구와 만족, 그리고 선택요인 분석. 교양교육연구, 16(6), 27-45.].
Lee, C, Lee, S, Oh, J(2008). A Case study of team teaching in history education for teachers'training,
The Journal of Curriculum and Evaluation 11(1), 119-139.
[이종경, 이승실, 오정현. (2008). 교사 양성 과정에서 활용된 역사 수업 팀티칭 사례 연구. 교육과정평가연구, 11(1), 119-139.].
Lee, E, Kang, E(2022). Current status and tasks of sharing and cooperation in liberal education between universities in Korea,
Korean Journal of General Education 16(2), 81-93.
[이은화, 강이화. (2022). 대학간 교양교육 공유 협력 현황과 과제. 교양교육연구, 16(2), 81-93.].
Lee, H(2016). A study on the analysis of utilization of smart work using importance-performance analysis, Regional Industry Review 39(2), 105-122.
[이홍걸. (2016). IPA(Importance-performance Analysis) 기법을 이용한 스마트워크 이용실태 분석에 관한 연구. 지역산업연구, 39(2), 105-122.].
Lee, J(2016). A case study of the field study-based liberal arts class, Culture and Convergence 38(6), 281-320.
[이지연. (2016). 체험학습에 기반한 대학교양수업의 사례 연구. 문화와 융합, 38(6), 281-320.].
Lee, S(2017). Educational psychology in the age of the fourth industrial revolution,
The Korea Educational Review 23(1), 231-260.
[이선영. (2017). 제4차 산업혁명 시대의 교육심리학”. 한국교육학연구, 23(1), 243-244.].
Lee, S(2018). The direction of college liberal arts education demanded by future society,
Journal of Human Studies (37), 113-134.
[이상민. (2018). 미래 사회가 요구하는 대학 교양교육의 방향-인간의 역사 경험 문화 기반의 인본주의적 교육을 향하여. 인간연구, (37), 113-134.].
Ministry of Education. (2023. February 1). Pilot area selection operation plan of Regional Innovation System &Education (RISE). Ministry of Education press release.
[교육부 보도자료. (2023. 2. 1.). 지역혁신중심 대학지원체계 시범지역 선정⋅운영 계획].
Ministry of Education. (2023. March 9). Start of Regional Innovation System &Education(RISE) in 2025. Ministry of Education press release.
[교육부 보도자료. (2023. 3. 9.). 2025년 지역혁신중심 대학지원체계(RISE) 도입 본격 시동.].
Ministry of Education. (2023. July 13). Glocal university 30 breaking down walls university reform accelerating promotion. Ministry of Education press release.
[교육부 보도자료. (2023. 7. 13.). 글로컬대학30으로 벽을 허무는 대학개혁 가속추진.].
National University Planning Directors'Council. (2023). Problems with RISE project design and improvement measures. Discussion manuscript.
[전국기획처장협의회. (2023). RISE 사업 설계의 문제점, 그리고 개선방안. 토론자료.].
Pack, S(2017). Exploring the direction of liberal arts education in the era of the 4th industrial revolution, Korean Journal of General Education 11(2), 13-51.
[백승수. (2017). 4차 산업혁명 시대의 교양교육의 방향 모색. 교양교육연구, 11(2), 13-51.].
Presidential Committee on Local Government Era. (2023). The first comprehensive plan for local government era, 2023- 2027.
[대통령직속지방시대위원회. (2023). 제1차 지방시대 종합계획 2023-2027.].
Shin, J, Kim, J, Chung, Y(2020). Need analysis of competence-based liberal arts education among undergraduates of I-University,
Korean Journal of General Education 14(3), 39-54.
[신주연, 김진선, 정윤경. (2020). 역량 기반 교양교육에 대한 I 대학교 학부생의 교육요구도 분석. 교양교육연구, 14(3), 39-45.].
Son, D(2021). The significance and challenges of the liberal arts education sharing project [Conference Presentation]. Korea Association of General Education Fall Conference Proceedings of the National Academic Conference, 135-145.
[손동현. (2021). 교양교육 공유사업의 의의와 과제 [학술대회 발표]. 2021년 한국교양교육학회 추계전국학술대회 발표자료집, 135-145.].
Yang, M(2020). A exploratory study on the current status and policy direction of university general education,
The Journal of Humanities and Social Sciences 11(5), 59-70.
[양민석. (2020). 대학 교양교육의 현황과 정책방향에 대한 탐색적 연구. 인문사회21, 11(5) 59-70.].