[안현효, 김영우, 전용숙. (2022). 시대 전환기에 제기하는 국립교양대학. 교양교육연구, 16(5), 11-23.].
Cho, H(2021). Higher education policy and liberal arts education since the 1990s, [Conference Presentation]. Proceedings of the Korean Association of General Education Conference, 120-130.
[조혜경. (2021). 1990년대 이후 고등교육 정책과 교양교육 [학술대회 발표]. 한국교양교육학회 2021년 춘계전국학술대회 자료집, 120-130.].
Presidential Commission on Education Reform(PCER). (1995). Educational reform plan for establishing a new education system leading the age of globalization and informatization, 2nd Presidential Report.
[교육개혁위원회. (1995). 세계화⋅정보화 시대를 주도하는 신교육체제 수립을 위한 교육개혁 방안. 제2차 대통령보고서.].
Kim, H. Y, Kim, I. Y, Ji, H. B, Jeon, K. A(2022 Diagnosis and suggestion for general education evaluation indicators of basic competency assessment for universities,
Korean Journal of General Education 16(6), 11-25.
https://doi.org/10.46392/kjge.2022.16.6.11.
[김혜영, 김인영, 지현배, 전경애. (2022). 대학기본역량진단평가의 교양교육 평가지표에 대한 문제 진단 및 제언. 교양교육연구, 16(6), 11-25.].
Kim, I. H(1999). 21st century Korean education and the Hongik-Ingan(弘益人間) educational idea, Journal of Korean Studies 22(1), 27-56.
[김인회. (1999). 21세기 한국교육과 홍익인간 교육이념. 정신문화연구, 22(1), 27-56.].
Kim, J. C(1988). A study on the historical changes in Korean higher education, Korean Council for University Education.
[김종철. (1988). 한국 고등교육의 역사적 변천에 관한 연구. 한국대학교육협의회.].
[김수경. (2021). 대학 교양교육강화 재정지원정책의 변화와 개선방안 연구. 교양교육연구, 15(2), 273-281.].
Kim, S. H(2000). A Study on the pilot institute in Korea, [Ph.D. dissertation, Pusan National University]..
[김성혜. (2000). 한국의 1970년대 실험대학에 관한 연구 [부산대학교 박사학위논문].].
Korean Council for University Education. (2001). Comprehensive report on liberal arts education in the 2001 academic field evaluation and recognition system, (Evaluation Report ER No. 2001-245-1432).
[한국대학교육협의회. (2001). 2001년도 학문분야평가인정제 교양교육분야 종합보고서 (평가보고 ER 제2001-245- 1432호).].
Lee, M. K(1989). A study on the improvement of General Education Curriculum in Korean Universities, KNU Journal of Educational Research, 6(4), Educational Research Institute of Kongju National University, 19-27.
[이명기. (1989). 대학교양교육과정 개선에 관한 연구. 교육연구, 6(4), 공주대학교 교육연구소, 19-27.].
Lee, S. H(1987). Theories of university education curriculum, Yonsei University Press.
[이성호. (1987). 대학교육과정론. 연세대학교 출판부.].
Lee, Y. D, Lee, Y, Joo, K, Choi, S. H, Pang, J, A, Kim, S. I(1967). Comprehensive study on university education content, Central Education Research Institute.
[이영덕, 이용걸, 주세환, 최용연, 방정애, 김신일. (1967). 대학 교육내용에 관한 종합적 연구. 중앙교육연구소.].
Ministry of Education. (2015). Basic plan for “Initiative for college of humanities'research and education(CORE)”.
[교육부. (2015). 대학 인문역량 강화사업(CORE) 기본계획.].
Ministry of Education. (2022). Regulatory reform and evaluation system reform to significantly expand the autonomous operation of universities, Ministry of Education press release.
[교육부. (2022). 대학의 자율적인 운영을 대폭 확대하기 위한 규제개혁 및 평가체제 개편 본격화. 교육부 보도자료.].
Ministry of Education.(2024). 2024 University innovation support project (General financial aid) basic plan. Ministry of Education press release.
[교육부. (2024). 2024년 대학혁신지원사업(일반재정지원) 기본계획. 교육부 보도자료.].
Ministry of Education, University Support Division.(2013). Comprehensive development plan for higher education.
[교육부 대학지원실. (2013). 고등교육 종합발전 방안.].
Oh, I. T(1996). Background and meaning of the faculty system, Higher Education, 81:Korean Council for University Education, 87-95.
[오인탁. (1996). 학부제의 배경과 의미, 대학교육, 81, 한국대학교육협의회, 87-95.].
Paek, S(2020). The horizon of liberal arts education:Issues and challenges, Yangseowon.
[백승수. (2020). 교양교육의 지평: 쟁점과 과제. 양서원.].
Park, Chang Un(2002). A study on the changes of general education curriculum by the operation of divisional system, The Journal of Education Research 22(2), 77-97.
[박창언. (2002). 학부제 실시에 따른 교양 교육 과정의 변화. 교육학논총, 22(2), 우리교육학회, 77-97.].
Park, J, Yoon, S, Do, S(2023). Policy proposal for the development of humanities liberal arts education, Korea Research Foundation Issue Report.
[박정하, 윤승준, 도승연. (2023). 인문 교양교육 발전을 위한 정책 제안. 한국연구재단 Issue Report.].
Shin, H(2019). The CORE project performance white paper, Nation Research Foundation of Korea.
[신희권. (2019). 대학인문역량강화사업(CORE) 성과백서. 한국연구재단.].
Shin, H. S(2005). Reform policies of higher education in Korea. Hakjisa.
[신현석. (2005). 한국의 고등교육 개혁정책. 학지사.].
Shin, Y. K(1998). Reconsidering on the faculty system, Higher Education, 91:Korean Council for University Education, 85-88.
[신양균. (1998). 학부제를 다시 생각한다. 대학교육, 91, 한국대학교육협의회, 85-88.].
Son, H(2001). The unit school patterns and changes in undergraduate curriculum, Korean Journal of Educational Research 39(4), 155-182.
[손흥숙. (2001). 학부제의 유형과 대학교육과정의 변화., 교육학연구, 39(4), 155-182.].
Sung, H. K(1986). General education and major education in universities:Educational experiments of failed pilot institute in Korea, Higher Education, 21:Korean Council for University Education, 60-64.
[성현경. (1986). 대학의 교양교육과 전공교육-실패한 실험대학의 교육실험, 대학교육, 21, 한국대학교육협의회, 60-64.].
Yoon, J(2001). Improvement of the method of financial support for higher education institutes, The Journal of economics and finance of education 10(2), 109-136.
[윤정일. (2001). 대학재정 지원방식 개선-포뮬러 펀딩에 의한 사립대 운영비 지원을 중심으로-. 교육재정경제연구, 10(2), 109-136.].
Yoon, S(2021). A study on the higher education policy and the history of general education in Korea, Liberal Arts 2021(1), 7-36.
[윤승준. (2021). 한국의 고등교육 정책과 교양교육의 역사. 리버럴아츠, 2021(1), 7-36.].