Baek, P(2012). Perception on the satisfaction, educational experiences, learning outcomes of general education:Mainly with 'A'university, Korean Journal of General Education 6(1), 431-466.
[백평구. (2012), 교양교육 만족도, 교육적 경험, 학습 성과에 대한 인식: A대학을 중심으로. 교양교육연구, 6(1), 431-466.].
Cho, M, Park, S(2023). A study on the educational needs and perception of the liberal arts core curriculum,
Korean Journal of General Education 17(3), 259-276.
[조무정, 박선영. (2023). 교양필수 교육과정에 대한 교육요구도 및 인식연구. 교양교육연구, 17(3), 259-276.].
Hatch, J. A(2002). Doing qualitative research in education settings,
Suny Press.
Huh, H, Kim, M(2023). Analysis of the perception and satisfaction of instructors and learners on the operation of the liberal arts curriculum, Korean Journal of General Education 17(1), 197-210.
[허혜연, 김미정. (2023). 교양 교육과정 현황에 대한 교수자와 학습자의 인식 및 만족도 분석 - C대학을 중심으로. 교양교육연구, 17(1), 197-210.].
Jeong, J(2024). Implications for the organization and operation of liberal arts curriculum by the difference in educational consumers'perception of the identity and content of liberal arts education,
Korean Journal of General Education 18(3), 71-89.
[정지언. (2024). 교양교육의 정체성과 내용에 대한 교육수요자의 인식 차이가 교양 교육과정 편성과 운영에 주는 시사점. 교양교육연구, 18(3), 71-89.].
Jeong, S, Uhm, C(2021). A study on the structural relationships among instructor-learner interaction, self-directed learning ability, task value and learning flow in college English courses, The Linguistic Association of Korea Journal 29(3), 41-66.
[정소영, 엄철주. (2021). 대학 온라인 교양영어에서 교수자와 학습자의 상호작용, 자기주도학습력, 과제가치 및 수업몰입의 구조적 관계. 언어학, 29(3), 41-66.].
Kim, J(2021). The focus group interview:Study on creativity education of university and undergraduate students'experience, Korean Journal of General Education 15(1), 163-177.
[김지희 (2021). 대학의 창의성 교육과 학부생의 수강경험 연구 -포커스그룹 인터뷰(FGI). 교양교육연구, 15(1), 163-177.].
Kim, M, 7 Kim, M(2020). An analysis on perception of the satisfaction with university liberal education and learning outcomes, Korean Journal of General Education 14(1), 193-218.
[김무영, 김민영. (2020). 대학 인문교양교육에 대한 만족도 및 수업효과에 대한 인식 분석 - A 대학을 중심으로. 교양교육연구, 14(1), 193-218.].
Kim, N, Jung, M(2018). Exploring learning competencies as perception, satisfaction, and learning outcomes of general education, Korean Journal of General Education 12(6), 41-66.
[김남희, 정미애. (2018). 대학 교양교육의 인식, 만족도 및 학습성과로서의 학습역량 측정. 교양교육연구, 12(6), 41-66.].
Kwak, E, Jeong, J(2022). The perception, needs, satisfaction, and subject selection factor of general education from the sudents'perspective,
Korean Journal of General Education 16(2), 27-45.
[곽은주, 정지언. (2022). 학생관점의 교양교육 인식, 요구와 만족, 그리고 선택요인 분석. 교양교육연구, 16(2), 27-45.].
Kwon, H(2019). Satisfaction and recognition of liberal arts education for college students, The Journal of Liberal Arts 6(1), 109-132.
[권현웅. (2019). 대학생들의 교양교육 만족도 및 인식. 교양학연구. 6(1), 109-132.].
Lee, B, Kim, E, Lee, J(2010). University students'perception on general education, The Journal of Research in Education 38:1-23.
[이보경, 김은경, 이재성. (2010). 대학생의 교양교육에 대한 인식. 교육문제연구, (38), 1-23.].
Lee, C, Chung, J, Yang, M(2020). An analysis of learner education needs for the operation and contents of liberal arts curriculum,
Korean Journal of General Education 14(5), 109-121.
[이청민, 정제영, 양민석. (2020). 대학 교양교육과정의 운영과 내용에 대한 학습자 교육요구도 분석. 교양교육연구, 14(5), 109-121].
Lee, C, Park, I(2022). Learning goal analysis in university liberal arts courses using topic modeling and keyword network analysis, The Journal of Research in Education 35(2), 1-26.
[이시내, 박인우. (2022). 토픽모델링과 키워드 네트워크 분석을 통한 K대학 교양교육 학습목표 분석. 교육문제연구, 35(2), 1-26.].
Lee, H(2024). Moderated mediating effect of self-determination motivation through collaborative learning attitude in the relationship between university student's perceived task value and academic procrastination behavior,
The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 24(5), 521-539.
[이현주. (2024). 대학생의 지각된 과제가치와 학습지연행동의 관계에서 협동학습태도를 통한 자기결정성 동기의 조절된 매개효과. 학습자중심교과교육연구, 24(5), 521-539.].
Lim, A, Lee, D, Lee, H(2022). Perceptions and satisfaction level of learners in online general education during the COVID-19 era, Korean Journal of General Education 17(5), 181-296.
[임아영, 이대연, 이희숙. (2022). 코로나 시기 온라인 교양교육에 대한 학습자 인식 및 만족도 연구 - K대학의 사례를 중심으로. 교양교육연구, 17(5), 181-296.].
Park, C, Lee, J, Lee, J(2018). Students'perception of art, humanities, and social sciences courses taught in English in a science and engineering university of South Korea:Examining a survey of undergraduate students, Korean Journal of General Education 12(1), 141-165.
[박천웅, 이재연, 이주영. (2018). 영어강의 교양 교육에 관한 학부생 인식연구 - 이공계 특성화 대학의 설문조사를 중심으로. 교양교육연구, 12(1), 141-165.].
Park, J, Ryu, K(2014). The analyses of the concepts, contents, satisfaction and future needs for college general education, Korean Journal of General Education 8(2), 43-82.
[박주호, 유기웅. (2014). 대학 교양교육에 대한 인식, 만족도 및 교육과정 개선요구에 관한 연구. 교양교육연구, 8(2), 43-82.].
Park, J(2024). Differences in perception between students and faculties for improving the liberal arts curriculum based on core competencies:Focusing on 'H'university, Journal of Education and Culture 30(1), 63-90.
[박진희. (2024). 핵심역량 기반 교양교육과정 개선을 위한 학생과 교원의 인식차이 분석 :H대학교를 중심으로. 교육문화연구, 30(1), 63-90.].
Roh, H, Park, S(2021). Exploring the characteristics and satisfaction of good liberal arts subjects recognized by college students in the COVID-19 situation, Study on Liberal Education Practice 5(1), 47-68.
[노혜란, 박선희. (2021). COVID-19 상황에서 대학생이 인식하는 좋은 교양과목 특성 및 만족도 탐색. 교양교육실천연구, 5(1), 47-68.].
Seo, l(2023). Analyzing differences in perceptions between professors and students and educational needs for competency-based liberal arts course, Korean Journal of General Education 17(1), 183-195.
[서일보. (2023). 역량기반 교양교육과정에 대한 교수와 학생 인식 차이와 교육요구도 분석-A전문대학을 중심으로. 교양교육연구, 17(1), 183-195.].
Shim, W, Paik, S(2019). Exploring the models of general education in 4-year colleges and universities in South Korea,
Asian Journal of Education 20(2), 523-546.
[심우정, 백선희. (2019). 4년제 대학교 재학생의 교양과목 수강 유형 및 영향 요인. 아시아 교육연구, 20(2), 523-546.].
Shin, C, Byun, H, Eo, S, Kim, S(2020). Analysis of students and faculty member liberal arts curriculum perception and needs-University A's case-based,
Korean Journal of General Education 14(3), 217-231.
[신철균, 변혜영, 어성민, 김성목. (2020). 학생 및 교원의 교양교육과정 인식 및 요구분석. 교양교육연구, 14(3), 217-231.].
Yoon, E, Lee, Y(2018). A comparative study on the curriculum of general educationacross 9 universities of the world to improve the system, Korean Journal of General Education 12(2), 259-286.
[윤유진, 이연주. (2018). 대학 교양교육과정 개선을 위한 국⋅내외 대학의 교양교육과정 비교연구. 교양교육연구, 12(2), 259-286.].
Yoon, J, Han, J(2020). A study on students'perception of the general education curriculum based on core competences in C university,
The Journal of Humanities and Social Sciences 21 11(6), 1001-1012.
[윤지원, 한진희. (2020). C대학교 핵심역량 기반 교양교육과정에 대한 학습자 인식조사 연구. 인문사회21, 11(6), 1001-1012.].
Korea National Institute for General Education. (2019). A survey study on the current status of liberal arts education in universities.
[한국교양기초교육원. (2019). 대학 교양교육 현황 조사 연구.].
[한국교양기초교육원. (2022). 대학 교양기초교육의 표준모델.].
Eo, S, Kim, I(2018). Liberal arts curriculum in response to the 4th industrial revolution. Development and other liberal arts curriculum needs survey study - A paradigm of liberal arts education in universities for humans who can respond to the AI era. Paradigm of liberal arts education in universities for humans who can respond, Korea Transport University.
[어순철, 김일호. (2018). 4차 산업혁명에 부응하는 교양 교과목 개발 및 기타 교양교과목 요구 조사 연구 - AI시대에 부응할 수 있는 인간을 위한 대학의 교양 교육 패러다임. 한국교통대학교.].