Amel-Zadeh, A., & Serafeim, G. (2017). Why and How Investors Use ESG Information:Evidence from a Global Survey.
(Working Paper, 17-079). Harvard Business School, 1-48.
Gunnar, F., Timo, B., & Alexander, B. (2015). ESG and Financial Performance:Aggregated Evidence from More than 2000 Empirical Studies.
Journal of Sustainable Finance &Investment, 5(4), 210-233.
Jansson, J., Marell, A., & Nordlund, A. (2010). Green consumer behavior:Determinants of curtailment and eco-innovation adoption.
Journal of Consumer Marketing, 27(4), 358-370.
Liao, H. T., Pan, C. L., & Zhang, Y. (2023). Collaborating on ESG consulting, reporting, and communicating education:Using partner maps for capability building design.
Environmental Economics and Management, 11:1-10.
Mo, F., & Wang, D. D. (2023). Emerging ESG reporting of higher education institutions in China.
Heliyon, 9(11), e22527.
Mohr, L. A., & Webb, D. J. (2005). The Effects of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Response. Journal of Consumer Affairs, 391(1), 121-147.
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Strategy and Society:The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-93.
Verheyden, T., Eccles, R. G., & Feiner, A. (2016). ESG for All?The Impact of ESG Screening on Return, Risk, and Diversification.
Journal of Applied Corporate Finance, 28(2), 47-55.
Kim, M. S. (2024). ESG Education:A Study on the Effectiveness of Environmental Awareness and Consciousness Change. [Master's thesis, Chung-Ang University].
[김민석. (2024). ESG 교육이 환경인식과 의식변화에 미치는 효과성 연구 [중앙대학교 석사학위논문].].
Kim, M. S. (2024). The impact of education using data visualization on learners'perception of social values. Personality Education, 18(1), 31-52.
[김미수. (2024). 데이터 시각화를 활용한 ESG 교육이 학습자의 사회적 가치 인식에 미치는 영향. 인격교육, 18(1), 31-52.].
Kim, S. J., Cho, H. J., & Heo, D. H. (2022). Corporate Education from the Perspectives of Centered on the Case of the Value Group:SK. Strategic Management Research, 25(2), 31-59.
[김상준, 조희진, 허두희. (2022). ESG 관점에서의 기업 교육 가치: SK그룹의 사례를 중심으로. 전략경영연구, 25(2), 31-59.].
Kim, S. J. (2023). ESG Beyond corporate-centered to citizen-centered :ESG. Education and sociological imagination. Korean Society for Liberal Arts Education Spring Conference Proceedings of the National Academic Conference, 139-144.
[김수정. (2023). 기업중심의 ESG를 넘어 시민 중심의 ESG로 : ESG 교육과 사회학적 상상력. 한국교양교육학회 춘계전국학술대회 발표자료집, 139-144.].
Kim, L. B. (2023). ESG:A Study on Accounting Education, Focusing on the Composition of University Curriculum. Accounting and Policy Research, 28(1), 199-224.
[김이배. (2023). ESG 회계 교육에 관한 연구 : 대학 커리큘럼 구성을 중심으로. 회계와 정책연구, 28(1), 199-224.].
Kim, H. K., & Lee, H. J. (2023). Establishment and operation of educational environment in universities A study on practical methods -A ESG -. Culture and Convergence, 45(5), 205-222.
[김혜경, 이형주(2023). 대학의 ESG 교육환경 구축 및 운영 실천방안 연구-A 대학의 ESG 운영 사례를 중심으로-, 문화와 융합, 45(5), 205-222.].
Na, M. R. (2023). Analysis of domestic corporate education trends in media using big data ESG. [Ph.D. thesis, Ewha Womans University].
[나미라. (2023). 빅데이터를 활용한 미디어상에서의 국내 기업 ESG 교육 동향 분석 [이화여자대학교 박사학위논문].].
Park, S. A., & Shin, E. H. (2024). Analysis of the correlation between the performance and financial value of small and medium-sized enterprises. Environmental Policy, 29(4), 151-199.
[박순애, 신은혜. (2021). 대⋅중소 및 중견기업의 ESG 성과와 재무가치 간의 상관관계 분석. 환경정책, 29(4), 151-199.].
Lim, W. B. (2019). The Impact of Non-Financial Information on Corporate Performance:Focusing on ESG Scores. International Accounting Review, 86:119-144.
[임욱빈. (2019). 비재무적 정보가 기업성과에 미치는 영향: ESG점수를 중심으로. 국제회계연구, (86), 119-144.].
Lim, T. J. (2022). The craze for universities and the role of universities. Journal of Management Consulting, 22(6), 353-365.
[임태종. (2022). 대학에 부는 ESG 열풍과 대학의 역할. 경영컨설팅연구, 22(6), 353-365.].
Jeon, J. H., & Han, S. H. (2022). A study on the case of liberal arts education in universities and the perception of current students. Personality Education, 16(4), 131-162.
[전종희, 한승훈. (2022). 대학에서의 ESG 교양교육 사례 및 재학생 인식 조사 연구, 인격교육, 16(4), 131-162.].
Jeong, J. H., & Lee, J. H.(2020) The impact of corporate CSR activities on information asymmetry:Focusing on ESG activities and industry entry barriers. Social Enterprise Research, 13(3), (2020). 113-138.
[정준희, 이진화. (2020). 기업의 CSR활동이 정보비대칭에 미치는 영향: ESG 활동과 산업의 진입장벽을 중심으로. 사회적기업연구, 13(3), 2020, 113-138.].
Cho, S. W. (2021). Understanding ESG and Why ESG Management is Necessary. Food Industry and Nutrition, 26(2), 1-4.
[조상우. (2021). ESG의 이해와 ESG 경영을 해야 하는 이유. 식품산업과 영양, 26(2), 1-4.].
Choi, B. G., Kwak, D. C., & Bang, S. R. (2023). A study on ESG management, focusing on the university guideline ESG:ESG Ver1.0. Journal of Management Education Research, 38(5), 149-169.
[최부경, 곽동철, 방세린. (2023). ESG의 경영에 대한 고찰 대학 가이드라인 ESG: ESG V1.0을 중심으로. 경영교육연구, 38(5), 149-169.].
Choi, W. J. (2022). Digital data narrative education using ESG concepts. Journal of the Digital Content Society, 23(2), 227-235.
[최원재. (2022). ESG 개념을 활용한 디지털 데이터 내러티브 교육. 디지털콘텐츠학회논문지, 23(2), 227-235.].
Tak, J. K. (2022). ESG 3.0 and Authenticity. Convergence Management Review, 33:39-41.
[탁진규. (2022). ESG 3.0과 진정성. 융합경영리뷰, (33), 39-41.].
Han, S. H., Kim, M. S., & Seo, C. S. (2022). The Effect of ESG Activities on Job Satisfaction:Focusing on the Mediating Effect of Perceived Corporate Image. Journal of the Korean Management Engineering Society, 27(3), 61-72.
[한승호, 김문섭, 서철승. (2022). ESG 활동이 직무만족에 미치는 영향: 지각된 기업이미지의 매개효과를 중심으로. 한국경영공학회지, 27(3), 61-72.].