Amel-Zadeh, A, Serafeim, G(2017). Why and How Investors Use ESG Information:Evidence from a Global Survey,
(Working Paper, 17-079). Harvard Business School 1-48.
Gunnar, F, Timo, B, Alexander, B(2015). ESG and Financial Performance:Aggregated Evidence from More than 2000 Empirical Studies,
Journal of Sustainable Finance &Investment 5(4), 210-233.
Jansson, J, Marell, A, Nordlund, A(2010). Green consumer behavior:Determinants of curtailment and eco-innovation adoption,
Journal of Consumer Marketing 27(4), 358-370.
Liao, H. T, Pan, C. L, Zhang, Y(2023). Collaborating on ESG consulting, reporting, and communicating education:Using partner maps for capability building design,
Environmental Economics and Management 11:1-10.
Mo, F, Wang, D. D(2023). Emerging ESG reporting of higher education institutions in China,
Heliyon 9(11), e22527.
Mohr, L. A, Webb, D. J(2005). The Effects of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Response, Journal of Consumer Affairs 391(1), 121-147.
Porter, M. E, Kramer, M. R(2006). Strategy and Society:The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, Harvard Business Review 84(12), 78-93.
Verheyden, T, Eccles, R. G, Feiner, A(2016). ESG for All?The Impact of ESG Screening on Return, Risk, and Diversification,
Journal of Applied Corporate Finance 28(2), 47-55.
Kim, M. S(2024). ESG Education:A Study on the Effectiveness of Environmental Awareness and Consciousness Change, [Master's thesis, Chung-Ang University].
[김민석. (2024). ESG 교육이 환경인식과 의식변화에 미치는 효과성 연구 [중앙대학교 석사학위논문].].
Kim, M. S(2024). The impact of education using data visualization on learners'perception of social values, Personality Education 18(1), 31-52.
[김미수. (2024). 데이터 시각화를 활용한 ESG 교육이 학습자의 사회적 가치 인식에 미치는 영향. 인격교육, 18(1), 31-52.].
Kim, S. J, Cho, H. J, Heo, D. H(2022). Corporate Education from the Perspectives of Centered on the Case of the Value Group:SK, Strategic Management Research 25(2), 31-59.
[김상준, 조희진, 허두희. (2022). ESG 관점에서의 기업 교육 가치: SK그룹의 사례를 중심으로. 전략경영연구, 25(2), 31-59.].
Kim, S. J(2023). ESG Beyond corporate-centered to citizen-centered :ESG. Education and sociological imagination, Korean Society for Liberal Arts Education Spring Conference Proceedings of the National Academic Conference 139-144.
[김수정. (2023). 기업중심의 ESG를 넘어 시민 중심의 ESG로 : ESG 교육과 사회학적 상상력. 한국교양교육학회 춘계전국학술대회 발표자료집, 139-144.].
Kim, L. B(2023). ESG:A Study on Accounting Education, Focusing on the Composition of University Curriculum, Accounting and Policy Research 28(1), 199-224.
[김이배. (2023). ESG 회계 교육에 관한 연구 : 대학 커리큘럼 구성을 중심으로. 회계와 정책연구, 28(1), 199-224.].
Kim, H. K, Lee, H. J(2023). Establishment and operation of educational environment in universities A study on practical methods -A ESG -, Culture and Convergence 45(5), 205-222.
[김혜경, 이형주(2023). 대학의 ESG 교육환경 구축 및 운영 실천방안 연구-A 대학의 ESG 운영 사례를 중심으로-, 문화와 융합, 45(5), 205-222.].
Na, M. R(2023). Analysis of domestic corporate education trends in media using big data ESG, [Ph.D. thesis, Ewha Womans University].
[나미라. (2023). 빅데이터를 활용한 미디어상에서의 국내 기업 ESG 교육 동향 분석 [이화여자대학교 박사학위논문].].
Park, S. A, Shin, E. H(2024). Analysis of the correlation between the performance and financial value of small and medium-sized enterprises, Environmental Policy 29(4), 151-199.
[박순애, 신은혜. (2021). 대⋅중소 및 중견기업의 ESG 성과와 재무가치 간의 상관관계 분석. 환경정책, 29(4), 151-199.].
Lim, W. B(2019). The Impact of Non-Financial Information on Corporate Performance:Focusing on ESG Scores, International Accounting Review 86:119-144.
[임욱빈. (2019). 비재무적 정보가 기업성과에 미치는 영향: ESG점수를 중심으로. 국제회계연구, (86), 119-144.].
Lim, T. J(2022). The craze for universities and the role of universities, Journal of Management Consulting 22(6), 353-365.
[임태종. (2022). 대학에 부는 ESG 열풍과 대학의 역할. 경영컨설팅연구, 22(6), 353-365.].
Jeon, J. H, Han, S. H(2022). A study on the case of liberal arts education in universities and the perception of current students, Personality Education 16(4), 131-162.
[전종희, 한승훈. (2022). 대학에서의 ESG 교양교육 사례 및 재학생 인식 조사 연구, 인격교육, 16(4), 131-162.].
Jeong, J. H, Lee, J. H(2020) The impact of corporate CSR activities on information asymmetry:Focusing on ESG activities and industry entry barriers, Social Enterprise Research 13(3), (2020). 113-138.
[정준희, 이진화. (2020). 기업의 CSR활동이 정보비대칭에 미치는 영향: ESG 활동과 산업의 진입장벽을 중심으로. 사회적기업연구, 13(3), 2020, 113-138.].
Cho, S. W(2021). Understanding ESG and Why ESG Management is Necessary, Food Industry and Nutrition 26(2), 1-4.
[조상우. (2021). ESG의 이해와 ESG 경영을 해야 하는 이유. 식품산업과 영양, 26(2), 1-4.].
Choi, B. G, Kwak, D. C, Bang, S. R(2023). A study on ESG management, focusing on the university guideline ESG:ESG Ver1.0, Journal of Management Education Research 38(5), 149-169.
[최부경, 곽동철, 방세린. (2023). ESG의 경영에 대한 고찰 대학 가이드라인 ESG: ESG V1.0을 중심으로. 경영교육연구, 38(5), 149-169.].
Choi, W. J(2022). Digital data narrative education using ESG concepts, Journal of the Digital Content Society 23(2), 227-235.
[최원재. (2022). ESG 개념을 활용한 디지털 데이터 내러티브 교육. 디지털콘텐츠학회논문지, 23(2), 227-235.].
Tak, J. K(2022). ESG 3.0 and Authenticity, Convergence Management Review 33:39-41.
[탁진규. (2022). ESG 3.0과 진정성. 융합경영리뷰, (33), 39-41.].
Han, S. H, Kim, M. S, Seo, C. S(2022). The Effect of ESG Activities on Job Satisfaction:Focusing on the Mediating Effect of Perceived Corporate Image, Journal of the Korean Management Engineering Society 27(3), 61-72.
[한승호, 김문섭, 서철승. (2022). ESG 활동이 직무만족에 미치는 영향: 지각된 기업이미지의 매개효과를 중심으로. 한국경영공학회지, 27(3), 61-72.].