Choi, Y. H. (2016). The case of managing book-trailers as a club activity of free learning semester system. Digital Library, 82:62-85.
[최용훈. (2016). 자유학기제 동아리 활동으로서 북트레일러 운영 사례: 자유학기제 선택프로그램(인문사회⋅교양) 중심으로. 디지털 도서관, 82, 62-85.].
Choi, Y. H., & Cho, H. Y. (2015). A study on the effect of book-trailers as a after reading activity.
Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(3), 15-36.
[최용훈, 조현양. (2015). 독후활동으로써 북트레일러의 효과 연구. 한국문헌정보학회지. 49(3), 15-36.].
Choi, Y., & Ryu, V. Y. (2018). Project-based learning in Korean as foreign language:A study on the production of book trailer and learners'responses.
Teaching Korean as a Foreign Language, 49:249-272.
[최유정, 류나영. (2018). 프로젝트 기반의 한국어 교육: 북트레일러 제작 수업 및 학습자 반응 연구. 외국어로서의 한국어교육, 49, 249-272.].
Choi, I. J. (2020). Orientation of reader-centered literacy education for reading welfare.
Reading Research, 56:9-34.
[최인자. (2020). 독서 복지를 지향하는 독자 중심의 문식력 교육. 독서연구, (56), 9-34.].
Han, Y., Byeon, H. K., & Paek, J. H. (2014). A study on the type and quality of book trailer:Focusing on the winning works at the book trailer contest. Korean Association of Reading Education Studies, 2(1), 5-23.
[한윤옥, 변회균, 백진환. (2014). 북트레일러의 유형과 질적수준에 대한 연구: 북트레일러 공모전 수상작을 중심으로. 한국독서교육학회지, 2(1), 5-23.].
Han, Y., Choi, Y. H., & Oh, D. S. (2016). A study on the effectiveness of book trailers as an element of reading motivation for teenagers.
Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(1), 5-23.
[한윤옥, 최용훈, 오덕성. (2016). 청소년들의 독서동기 요인으로서 북트레일러의 효용성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1), 5-23.].
Hong, M. A., Yi, Y. J., & Jeong, T. S. (2020). The effects of public library service using book-trailer on user behavioral reaction. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(4), 83-105.
[홍명아, 이용정, 정태선. (2020). 공공도서관 북트레일러 서비스가 이용자 행동반응정도에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 54(4), 83-105.].
Kim, M. (2014). Research on reading guidance focused on level-based reading material:The effect on attitudes towards reading. Korean Association of Reading Education Studies, 2(1), 201-222.
[김명희. (2014). 수준별 독서자료 중심 독서지도 효과에 관한 연구: 독서태도 측면에서. 한국독서교육학회지, 2(1), 201-222.].
Kim, S., & Kim, H. S. (2019). Reading education aims according to Ecological media literacy. Journal of Reading Research, 30:41-66.
[김성희, 김혜숙. (2013). 매체 생태학의 관점으로 본 독서교육의 방향. 독서연구, (30), 41-66.].
Kim, E., & Kim, K. S. (2021). Differences between reading attitudes and reading strategies according to the level of reading motivation among college students.
The Korean Journal of Literacy Research, 12(1), 145-162.
[김은주, 김경섭. (2021). 대학생의 독서동기 수준에 따른 독서태도와 독서전략의 차이. 리터러시연구, 12(1), 145-162.].
Kim, J. (2015). A critical review of reading as creation-convergence process.
Reading Research, 35:79-109.
[김종윤. (2015). 창의⋅융합 과정으로서의 독서 개념의 타당성 고찰. 독서연구, (35), 79-109.].
Kim, J. (2013). Homogeneity and difference between primary and secondary school and college in teaching Korean. Journal of Korean Language Education, 32:425-451.
[김종철. (2013). 한국 초⋅중등학교와 대학의 국어교육의 동질성과 차별성. 국어교육연구, (32), 425-451.].
Kim, J. H. (2021). A study on the perception of college students on digital reading.
The Korean Journal of Literacy Research, 12(4), 13-41.
[김주환. (2021). 디지털 읽기에 대한 대학생 독자의 인식 연구. 리터러시 연구, 12(4), 13-41.].
Kim, H. J. (2011). A liberal arts education of humanities and reading discussion. Korean Journal of General Education, 5(1), 229-261.
[김현주. (2011). 인문교양교육과 독서토론. 교양교육연구, 5(1), 229-261.].
Kim, H. (2015). A study on classification of book trailers. Design Convergence Study, 14(2), 67-88.
[김현희. (2015). 북트레일러의 유형에 대한 연구. 디자인융복합연구, 14(2), 67-88.].
Lee, G. W. (2019). A study on the concept and case studies of readingtainment.
Studies of Korean Science, 13(1), 20-30.
[이건웅. (2019). 리딩테인먼트의 개념과 사례 연구. 전자출판연구, 13(1), 20-30.].
Lee, K., & Kwak, B. S. (2011). Communication effect analysis by book-trailer type. Korea Graphic Arts Communication Society, 29(3), 65-76.
[이광숙, 곽보선. (2011). Book-Trailer 유형에 따른 커뮤니케이션 효과 분석. 한국인쇄학회지, 29(3), 65-76.].
Noh, M. W. (2015). The reading-writing as creative processes and technology.
Journal of Reading Research, 35:9-48.
[노명완. (2015). 창의⋅융합 과정으로서의 독서⋅작문교육과 테크놀로지. 독서연구, (35), 9-48.].
Pyun, J. Y., Han, J. S., Byeon, E. J., & Suh, H. (2018). A study on the implication of 'imagance'as multimodal textuality.
Journal of Reading Research, 49:125-160.
[편지윤, 한지수, 변은지, 서혁. (2018). 복합양식 텍스트성으로서의 영상성의 의미 고찰. 독서연구, (49), 125-160.].
Son, H. S. (2021). Study on developing a reading education model through blended learning.
The Korean Journal of Literacy Research, 12(1), 163-190.
[손혜숙. (2021). 블렌디드 러닝을 활용한 독서 교육방안 연구. 한국 리터러시 연구, 12(1), 163-190.].
[김청연. (2022. 08. 10.). 책 예고편 만들어볼까…읽는 즐거움이 두 배!. 한겨레. https://www.hani.co.kr/arti/society/scho oling/1053950.html]
[엄기찬. (2020. 04. 24.). ‘책과 영상의 만남’… 충북교육도서관 북트레일러 공모전. https://n.news.naver.com/mnews/arti cle/421/0004604891]