Choi, B. (2018). Development of personality education program for core competencies and implementation effect.
The Journal of Saramdaum Education, 12(3), 157-171.
[최보라. (2018). 대학 신입생의 핵심역량 함양을 위한 인성교육 프로그램 개발 및 적용 효과. 인격연구, 12(3), 157-171.].
Choi, K. (2016). A study about method of personality education in college freshman - Focus on Sohak(小學). Journal of Korean thought and Culture, 84:411-435.
[최경춘. (2016). 대학 신입생 인성교육 방법에 대한 고찰-小學을 중심으로. 한국사상과 문화, 84, 411-435.].
Choi, K. A., & Lee, Y. S. (2022). Development of performance tasks and evaluation tools for personality subject in competency-based education-<Personality and communication>course in J University.
Korean Journal of General Education, 16(6), 277-294.
[최경애, 이영선. (2022). 역량기반교육을 위한 인성교과목의 평가과제 및 평가도구 개발- J대학 <인성과 소통> 교과목을 중심으로. 교양교육연구, 16(6), 277-294.].
Do, S. L. (2013). The character education as a future human resource development. Korean Journal of Thinking Development, 9(2), 142-159.
[도승이. (2013). 행복한 미래 인재 양성을 위한 인성교육의 필요성과 실천 방안. 사고 개발, 9(2), 142-159.].
Do, S. L. (2015). Social and emotional learning in the character education and measurement of the character.
The Korean Journal of Educational Psychology, 29(4), 719-735.
[도승이. (2015). 사회정서학습 측면에서 인성교육과 인성의 측정. 교육심리연구, 29(4), 719-735.].
Kang, O., & Hong, Suk. (2018). Character education of Gyeongsang National University.
Journal of Ethics Education Studies, 49:31-49.
[강옥태, 홍석영. (2018). 대학에서의 인성교육- 경상대학교를 중심으로. 윤리교육연구, 49, 31-49.].
Kim, E. (2022). The effects of character education program based on self-reflection using a liberal-arts course at university. Journal of the Korea Contents Association, 22(2), 294-304.
[김은진. (2022). 대학교양강좌를 이용한 자기성찰 기반 인성교육 프로그램의 효과. 한국콘텐츠학회논문집, 22(2), 294-304.].
Kim, E., & Kim, K. (2018). Development of a personality education program aimed at cultivating interpersonal skills and global competence in college students and the verification of its effects.
Journal of Research on Vocational Competency Development, 21(1), 55-88.
[김은주, 김경섭. (2017). 핵심역량기반 인성교육이 대학생의 대인관계 역량과 글로벌 역량에 미치는 효과. 직업능력개발연구, 21(1), 55-88.].
Kim, J., & Kim, H. N. (2016). An integrative review on Korean studies related to character education program for university students.
Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(4), 547-555.
[김정선, 김한나. (2016). 대학생 대상 인성교육 프로그램 관련 국내 연구논문의 통합적 고찰. 한국산학기술학회논문지, 17(4), 547-555.].
Hwang, S. (2021). A study on the activation of personality education for university students using eastern ethics. Journal of Confucianism Studies, 54:371-398.
[황성규. (2021). 동양윤리를 활용한 대학생 인성교육 방안탐구. 유학연구, 54, 371-398.].
Ji, E., Do, S. L., & Lee, Y. (2013). A study on the development of personality index. A policy study of the Ministry of Education.
[지은림, 도승이, 이윤선. (2013). 인성지수 개발 연구. 교육부정책 연구 보고서.] .
Lee, C. S. (2015). The importance and direction of character education in college. In Materials presented at the 2015 Winter Conference and General Assembly of the Korean Society of Nursing Education, 7-23.
[이천승. (2015). 대학에서 인성교육의 중요성과 방향. 2015년도 한국간호교육학회 동계학술대회 및 총회 자료집, 7-23.].
Lee, H. (2019). The fourth industrial revolution and using analects for development of the college personality education program. Journal of Korean Studies, 77:243-271.
[이현지. (2019). 제4차 산업혁명과 논어를 활용한 대학 인성교육 프로그램 개발. 한국학 논집, 77, 243-271.].
Lee, H., & Park, H. S. (2017). Multiple mediated effects of self-esteem and self-awareness in the relations between personality and mental health.
The Journal of Educational Studies, 48(2), 115-139.
[이하원, 박홍석. (2017). 대학생의 인성과 정신건강 간의 관계: 자존감과 자기 인식의 중다매개 효과. 교육과학연구, 48(2), 115-139.].
Lee, J. (2014). Contextual understanding of the relationship between non-cognitive abilities and job position.
Korean Journal of Sociology of Education, 24(2), 209-241.
[이자형. (2014). 비인지적 능력과 일자리의 관계에 관한 맥락적 이해. 교육사회학연구, 24(2), 209-241.].
Lee, S. H. (2020). A study on the development of the competency-based curriculum for college liberal arts education - Focusing on the case of D college.
Korean Journal of General Education, 14(2), 233-246.
[이수현. (2020). 전문대학 역량기반 교양교육과정 개발 연구: D대학 사례를 중심으로. 교양교육연구, 14(2), 233-246.].
Lee, S. H., Kim, J. G., & Park, Y. M. (2019). The effects of character education linked with general education on character development for college students. Journal of Research on Educational Culture, 25(6), 133-153.
[이성흠, 김진규, 박영민. (2019). 교양교육과 연계된 인성교육이 대학생 인성발달에 미치는효과. 교육문화연구, 25(6), 133-153.].
Korean Educational Society. (1998). Character education. Munumsa.
[한국교육학회. (1998). 인성교육. 문음사.].
Park, E. (2018). A study on the development of competency based educational model in university:Focusing on enhancing human nature.
The Journal of Humanities and Social Science, 9(3), 277-290.
[박은숙. (2018). 대학에서의 역량기반 교육모형 개발- 인성계발을 중점으로. 인문사회 21, 9(3), 277-290.].
So, K. H. (2009). Curricular-historical base and its Liberal nature of competence-based education.
The Journal of Curriculum Studies, 27(1), 1-20.
[소경희. (2009). 역량기반 교육의 교육과정사적 기반 및 자유교육적 성격 탐색. 교육과정 연구, 27(1), 1-20.] .
Son, S. N. (2014). A didactical reflection on character education in university. Korean Journal of General Education, 8(2), 11-41.
[손승남. (2014). 대학 인성교육의 교수학적 고찰. 교양교육연구, 8(2), 11-41.] .
Won, M. S. (2015). Examples of personality education at universities:'Baroom personality education'. In Presentation materials for the 2015 Winter Conference and General Assembly of the Korean Nursing Education Association, 25-45.
[원미순. (2015). 대학의 인성교육 사례- ‘바롬 인성교육’. 2015년도 한국간호교육학회 동계학술대회 및 총회 자료집, 25-45.].
Yang, M. J. (2019). Investigation of employed workers'cognition about occupational personality required for newly graduated university workers. Journal of Employment and Career, 9(3), 137-159.
[양명주. (2019). 대졸 신입사원에게 필요한 직업인성에 대한 재직근로자의 인식 탐구. 취업진로연구, 9(3), 137-159.].