강후동(2021). “대학 온라인 수업 유형과 매체활용 유형별 효과 인식 연구”, 영어교육 76, 한국영어교육학회, 59-86.
김선아(2021). “대학교 온라인 영어 수업 운영 실태와 온라인 영어 수업에 대한 교수자 인식 조사”, 이화여자대학교 석사학위논문.
박민주, Yin, J.(2021). “코로나19 상황에서 온라인 수업을 실시한 중등 영어 교사의 경험에 대한 이해”, 영어교과교육 20(3), 한국영어교과교육학회, 139-166.
이명관(2021). “실시간-비실시간 온라인플랫폼을 통한 역량강화중심 대학영어 교수-학습 모형 개발”, 문화기술의 융합 7(4), 국제문화기술진흥원, 35-42.
이상민, 정양수(2021). “비실시간 온라인 영어 수업에 대한 고등학교 학생과 교사의 인식 비교 연구”, 언어연구 37(2), 한국현대언어학회, 181-196.
이충현(2009). “온라인 멀티미디어 영어교육 수업을 위한 효율적인콘텐츠 유형과 교수⋅학습 방안”, 외국어교육연구 23(1), 외국어교육연구소, 103-134.
임희주, 박성만(2021). “비대면 수업에서 대학 교수자 인식에 관한 질적연구: 교양영어수업을 중심으로”, 영상영어교육 22(1), 영상영어교육학회, 203-220.
조인옥(2020). “비대면 실시간 온라인 한국어 수업의 운영 사례와 개선 방향 - 한국어 교육기관의 전면적 운영 사례를 중심으로 -”, 외국어로서의 한국어교육 58, 언어연구교육원 한국어학당, 241-265.
하명애(2021). “포스트코로나 시대의 비대면 수업에 대한 영어원어민교수자의 경험과 인식 연구”, 언어학 연구 60, 한국중원언어학회, 285-310.
한국교육학술정보원(2004). “교과별 콘텐츠 제작 지침 개발 연구”, 한국교육학술정보원.
한송이, 이가영(2020). “실시간 온라인 수업에 대한 교수자 인식 연구: A 대학의 사례를 중심으로”, 문화와융합 42(7), 한국문화융합학회, 395-418.
Al-Bargi, A(2021). “ELT Online Teachers'Professional Development During the Covid-19 Pandemic Outbreak:Perceptions, Implications and Adaptations”,
Theory and Practice in Language Studies 11(10), 1161-1170.
Almelhi, A. M(2021). “The role of the Blackboard LMS in EFL course delivery during the Covid-19 pandemic:Investigating attitudes and perceptions of faculty and students”,
International Journal of English Linguistics 11(2), 46-67.
Baksa, T, Škoda, J, Luić, L(2021). “Foreign Language Teaching During COVID-19 Pandemic In Croatia”,
In Proceedings of Edulearn 21 Conference 5:8992-8999.
Burrel, J, Lee, J.E(2021). “The Effects of Emergency Remote Teaching on Native English Instructors in a Korean University”, Korean Journal of Teacher Education 37(4), 371-389.
Farrell, T. S. C, Stanclik, C. (2021 “COVID-19 is an Opportunity to Rediscover Ourselves:Reflections of a Novice EFL Teacher in Central America”,
RELC Journal,
https://doi.org/10.1177/0033688220981778
Hrastinski, S(2008). “Asynchronous and synchronous e-learning”, Educause Quarterly 31(4), 51-55.
Hodges, C, Moore, S, Lockee, B, Trust, T, Bond, A. (2020 “The difference between emergency remote teaching and online learning”,
Education Review, Retrieved from
https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Jones, S, Richards, A, Cho, Y.S(2021). “Perceptions of English Teachers at Korean Universities Towards using Learning Management Systems During COVID-19”,
Korean Journal of General Education 15(3), 267-288.
Memari, M(2020). “Synchronous and Asynchronous Electronic Learning and EFL Learners'Learning of Grammar”, Iranian Journal of Applied Language Studies 12(2), 89-114.
Moorhouse, B. L, Kohnke, L(2021). “Responses of the English-Language-Teaching Community to the COVID-19 Pandemic”,
RELC Journal 52(3), 359-378.
Nursalina, N, Fitrawati, F(2021). “EFL Teachers'Perception on Online English Learning Activities during the Covid-19 Pandemic at High Schools in Padang”, Journal of English Language Teaching 10(2), 204-220.
Pyo, K.H, Yang, M.R, Rha, K.H(2021). “Content analysis on college English teachers'experiences of online instruction during the COVID-19 pandemic”,
Studies in Linguistics 60:261-283.
Rahayu, R. P, Wizra, Y(2020). “Teachers'perception of online learning during pandemic covid-19”,
Jurnal Penelitian Pendidikan 20(3), 392-406.